Hej!

Jag rengör mitt hus inför en försäljning. Jag har haft det i 7 år. Någon annan byggde det mesta, inklusive altanen. På altanen ligger ett tak i kanalplast.

Jag har förstått så här mycket: I framkant läggs en skyddstejp som släpper ut fukt men håller insekter och annat borta. Det satte aldrig den som byggde altanen dit.

Det förstod inte heller jag INNAN jag började rengöra trädelar runt omkring taket. Så glad i hågen spolade jag med vattenslangen. Först efteråt upptäckte jag att all den mossbildning som då skett i kanalernas yttre centimetrar har jag spolat in mellan 50 till 150 cm in.

Där sitter det. Fuktigt och skitigt. Se bild. Mossan lättar inte fukten trots tre dagars sol.

Altanen var ju vår "killer feature". Det var där nästa köpare ser värdet och börjar buda. Nu ser det förskräckligt ut.

Jag har ihop med snickare tittat på att byta hela taket men det är så inkilat i konstruktionen att det kan sluta hur komplicerat som helst.

Taket ligger an mot väggen i innerkant. Det finns bara en väg ut för mossan, samma väg som det kom in.

Så nu är målet att få ut mossan. Helst innan 20 maj då det är fotografering följt av visning.

Det är kanske 400 små kanaler med måtten 2*1 cm. Hur skulle du gjort?

2015-05-02 13.38.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avloppsrensare kopplad till högtrycken kanske?
Mycket jobb för 400 kanaler men vad gör man inte för en värdeökning vid försäljning ;)

untitled.png
 
vattenslang? högtryck? koppla smal slang på vattnet och spola ut det? tryckluft?
 
Lexington skrev:
Avloppsrensare kopplad till högtrycken kanske?
Mycket jobb för 400 kanaler men vad gör man inte för en värdeökning vid försäljning ;)

[bild]
Nån som har en sån? Skulle den gå in i 8mm högt hål?
 
Tryckluft tror jag kan få ut mossan, men risken är att den "skitat av sig" inne i kanalerna så det kommer se smutsigt ut ändå. Men om kanalerna lutar nedåt där det inte fanns något utlopp så blir det väl lite svårt oavsett, jag menar att mossan och vattnet kommer ju obönhörligen rinna däråt.
 
Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig. Men kanalplast brukar vara monterad i ett skensystem där skivorna ligger klämda mellan två skenor, men en epdf packningslist som tätar.

Bör gå att öppna profilerna rätt enkelt och plocka ner skivorna och spola rent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.