Hej!

Jag håller på och fixar ett tvrum i källaren. Ett delprojekt var att flytspackla ytan plan och inför detta la jag ner VP-rör för att dra högtalarkablar i. Jag drog även upp dom på vägen och putsade igen. Innan det flytades drog jag i vanlig FK för att säkerställa att det gick och dra igenom. Jag hade inne en firma som flytade och efter det har jag lagt på ett Jape ventgolv.

Idag skulle jag färdigställa rummet och jag höll på med att dra högtalarkablar i VP-rören när jag upptäckte att i ett av rören gick det inte att rubba FK-kabeln. Med en draglina har jag konstaterat att precis där det satt en skarv på VP-röret är det stopp. Om stoppet beror på att rören glidit isär eller om det har läckt in massa spackel kan jag inte bedöma. Det känns som om det här läckt in vid en skarv (men jag vill minnas att jag tejpade alla) för jag kommer ungefär till samma punkt med draglinan från de två hållen, om rören glidit isär borde de vara fulla med spackel.

Finns det något att göra? Jag har testat att hälla i ättika i röret och stöta med draglinan men det var döfött. Om jag blåser i röret är det stopp.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Är det flytspackel i röret ser jag inget annan alternativ än att bila upp där du tror stoppet är.
 
Ok tack. Tyvärr går det inte så det ligger ett ventgolv + cellplast + parkettgolv :(.
 
Lite för sent att påpeka att du kanske skulle kört med flexslang och sluppit skarvarna.

Det finns betonglösare som kan lösa upp många cementbaserade produkter. Med väldigt mycket tur och ännu mer tålamod så kanske, kanske du kan ta dig igenom stoppet.
 
Problemet är väl om skarven glidit isär då kvittar det ju nästan om man får rent i rören, inte alls säkert att dom ligger brevid varandra längre
 
Vad är det för ventilerat golv du har? Det kanske går att dra kablar där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.