Har köpt ett takpaket som en del av ett bygge, alla delleveranser och frakter är inkluderat i paket, takbeklädnad från Benders gick direkt från Benders och skulle köras från lokal terminal av deras partner, dom ringde och aviserade leverans och sa att vi kunde välja dag så la dom upp det på taket direkt, super bra tänkte jag, Men i fredags damp det ner en faktura på 3000 kr .

Ingen jättesumma men blir rejält irriterad på detta, vad gäller rent juridiskt ? Ingen info har getts om att detta skulle tillkomma som extrakostnad. Min far som var med vid lossningen visste inget heller så han skrev under en tidrapportering på 2,5 h och fick kopia, fraktbolaget har sedan i efterhand skrivit till en summa på sin kopia som dom bifogat faktura.

Hur bör jag markera att detta inte är OK, visst har dom lyft material men det var ju för att det var i tron att det var inkluderat, annars hade vi bara tagit pappas traktor o lyft upp det med skopan till några 100 kr i bränsle max.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Ta kontakt med Benders och red ut det hela.
Påtala att du inte är villig att betala för något utanför avtalet.
 
känns lite som det är en tjänst som ni har valt till utanför avtalet och därför nog får betala för.
 
daugaard skrev:
känns lite som det är en tjänst som ni har valt till utanför avtalet och därför nog får betala för.
Det beror ju helt på hur tydligt det ursprungliga avtalet är samt på hur de formulerade sig i telefon.
 
Framgick ingen information vid aviseringen att detta skulle tillkomma, dom sa Ordagrant att "välj dag så lyfter vi upp det på direkt " ingen info om att detta skulle medföra något extra.

Hade jag aktivt valt det hade det inte varit ett problem, känslan är ungefär som om en säljare ringer och erbjuder en vara för 1 kr, när räkningen kommer är den på 1001 kr varav 1000 kr för frakt och administration. Dvs hade jag blivit upplyst om det innan hade jag kunnat göra ett val.

Nu fick jag intrycket att det ingick i deras service / åtagande vilket det inte verkar vara.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Bestrid. Du skall ej betala om leverantören inte aviserat om extrakostnad för lyftet.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Jag tycker det låter som de vill ha betalt för hela levereansen. Det de ev. skulle kunnat ha rätt till om de informerat att det var en extratjänst. Är extra kostnad för att lyfta upp det på taket. men det kan inte ha tagit så mycket längre tid att lyfta upp på taket jämfört med att bara lyfta av från bilen.
 
hempularen skrev:
Jag tycker det låter som de vill ha betalt för hela levereansen. Det de ev. skulle kunnat ha rätt till om de informerat att det var en extratjänst. Är extra kostnad för att lyfta upp det på taket. men det kan inte ha tagit så mycket längre tid att lyfta upp på taket jämfört med att bara lyfta av från bilen.
I leverans av taktegel brukar det som standard bara ingå avlastning på marken eller på ställningen så det är viktigt att veta vad man egentligen har beställt.

Det tar normalt inte 2,5 timmar (som TS pappa har skrivit under på) att lasta av ett antal pall med taktegel så det beror på hur avlastningen gått till och hur många man mottagaren har haft på plats för att hjälpa till.

Om man lägger av pallarna på ställningen tar det som du påpekar ungefär samma tid som att ställa av på marken men detta förutsätter en godkänd ställning som klarar lasten.

Det är kanske mer vanligt att man använder bilens kran och lastar av mindre paket med taktegel utspritt på taket direkt, så att det sen blir lätt att lägga ut. Detta tar ganska lång tid att göra vilket 2,5 timmar mycket väl kan indikera på.
Men å andra sidan så sparar man mycket hantverkartid om man slipper att bära upp teglet på taket så det du förlorar på att lasta av med kranen i småpaket direkt på taket vinner man tillbaka i tid senare.

De flesta taktegeltillverkare har i sina leveransvillkor krav på minst två man på taket för att ta emot vid lossning direkt på taket samt en stipulerad max tid det får ta att lasta av sen blir det väntetid per timme.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tja, köper det du skriver delvis, men vi fick intrycket när dom aviserade att det ingick i deras åtagande, var ingen information om att det skulle tillkomma, då hade vi kunnat göra ett val i alla fall då vi har maskiner för att lyfta själva.

Nu lades allt tegel upp på ena sidan taket.

Tiden i sig är rimligt men de fakto att i efterhand komma och eska om betalning utan att ha informerat är det som retar, men det är samma sak med andra hantverkare vi använder som i efterhand kommer och sägare att dom vill ha km ersättning, det är helt ok om det är överenskommet, att hävda att det är kutym köper jag inte då övriga hantverkare har sitt inkluderat i timkostnader.

E.g lika störande att minst hälften av alla offerter / priser vi fått under upphandling varit specade ex moms ( vi är privatpersoner ).
 
Tja, "få intryck om saker" är kanske lite naivt. Man kanske ändå kan kräva att man ställer en kontrollfråga om det ingår obegränsat med tid för lastbilen att stå kvar och lasta av eller det bara gäller för ett snabbt avlyft på tex en ställning. Eller så ber man om leveransvillkoren i samband med sin beställning.

Vissa saker får man nog själv begripa och om du är spantad att bygga och lägga tak så tror jag nog att du kan tänka ut att det finns en viss begränsning av tiden som en levantör med kran kan stå kvar utan att det kostar något.

Om du tex har en klen höjdrädd gubbe på taket som tar massor av tid på sig för att lasta av från den hängande pallen eller du har två vana takläggare som springer ut paketen spelar naturligtvis en oerhört stor roll på tiden. Och jag antar att du nog förstår att det inte ingår flera timmars avlastning i en frakt och att det därför måste finnas någon form av begränsning.

Du skriver att tiden på 2,5 timmar är rimmlig men trodde detta ingick i frakten.
Får jag då fråga hur många timmar fick du "intryck av att det skulle ingå"? 1, 2, 8 eller fler?
Vad är rimmligt i dina egna mått mätt om du verkligen rannsakar dig.

PS inget illasinnat inlägg, men det är svårt att förstå för mig att man kan få intryck av att det skulle ingå obegränsat med avlastningstid i fraktkostnaden som du beställt DS
 
Redigerat:
Under normala omständigheter så ja, nu är detta en del av ett komplett materialpaket där leverantör ombesörjer alla transporter , om då speditör ringer och aviserar med beskedet att " välj dag, vi lägger upp det på taket när det passar er" . Frågan är inte huruvida det är naivt eller inte, fråga är huruvida det är rätt.

Har drivit företag framgångsrikt i 12 år och har aldrig kommit på tanken att utföra något som är extra kostnad för kund utan att informera om att det tillkommer.

Sedan kan det naturligvis vara utan uppsåt och att man helt enkelt inte tänkte på det men det är också utan betydelse för sakfrågan.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Om du drivit företag i 12 år borde du veta bättre och se till att få klart med leveransvillkoren vid beställning.

Likaså svarade du inte på frågan om du verkligen på lösa intryck tror att det ingår obegränsat med tid för en lastbil med kran att stå och vänta medan någon hos dig lastar av från hängande pall oavsett om du tar en timme på dig eller 20 timmar för att lasta av.

För såsom du nu framställer det måste man uppfatta det som att det skall ingå obegränsat med tid dvs tills allt är avlastat oavsett hur snabbt eller sakta ni lastar av.

Som företagare borde du veta att så är det inte och då naturligtvis också ha större anledning till att ställa frågan om de gällande leveransvillkoren för avlastning på taket.
 
Redigerat:
Jag har villkoren mellan mig och min leverantör, däremot verkar det luddigt mellan dom och 3 part.

Jag har inte räknat med någon obegränsad tid för lossning , eller rättare sagt jag har inte räknat på det alls eftersom jag har köpt ett paket med allt inkluderat.

men återigen så har jag ett pris inkl frakt från min leverantör, om då 3 part aviserar på det sättet man gjort så måste jag utgå ifrån att det ingår om inget annat framgår, skulle det vara 20 timmar beräknat för en lossning utgår jag från att priset jag fått från min leverantör återspeglar detta, tar vi ex kommande stommleverans är det tydligt definierat att jag betalar x kr per timme för lossning med kran.

Låt säga att det är farmor 80 år i stället då, anser du att hon skulle veta detta eller är det också naivt av henne ?.

Poängen är inte vad olika människor anses kunna gissa / anta. Sätter jag mig i en taxibil så förväntas det att jag förstår att det kostar pengar ja. Men om jag står vid vägen och liftar så är inte det första antagandet att man ska betala.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Om farmor 80 år ensam ska stå på taket och lasta av pannor från hängande pall så anser jag det naivt om hon tror att hon klarar det och att hon på rimmlig tid kan lossa dessa pannor.

Jag tycker det är naivt att tro att det i en frakt ingår obegränsat med tid för lossning av lasten och speciellt då detta beror av mottagarens kapacitet att hantera lossningen. Det finns ingenstans i några sammanhang där en transportör står kvar obegränsat med tid gratis bara för att mottagaren inte har kapacitet att lossa. Det vet även du både som företagare och privatperson.

Jag är övertygad om att det ingick en viss tid för lossning i frakten men när det övergick den tiden började klockan ticka och det brukar då ske i hela halvtimmar och i vissa fall i hela timmar.

Om du har ett avtal med din leverantör så får du titta i dennes leveransvillkor för eventuella kostnader för väntetid för det är ganska brukligt att man har detta väl specificerat.
I övrigt får du väl hantera detta via din leverantör och om inte förr så får du väl del av leveransvillkoren vid detta tillfälle. Något du borde ha klarat ut i ditt avtal med leverantören från början och om det då inte finns begränsningar i tiden på plats för kranbil så är det ju klart.
 
Nåja jag släpper detta nu då jag fick KLART svar från konsumentrådgivaren nyss, Oavsett vad som står i avtal mellan leverantör och 3 part är 3 part SKYLDIG att ange om extra kostnader tillkommer oavsett vilken part dom levererar mot. Att som i detta fall i efterhand skriva i en summa som inte informerats på sin egen kopia a frakterkännade / transportsedel är i lagens mening att definiera som bedrägligt.

Så därmed har jag fått svar på kärnfrågan och den handlade aldrig om farmor eller avtal utan vad som man kan förvänta sig för information.

Därmed inte sagt att jag kommer bestrida men dom kommer få reda på vad som gäller.
 
  • Gilla
jimih och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.