Vi ska bygga ut vårt hus på 81m2. Har fått tre förslag från arkitekten, alla har sina för och nackdelar. Kom gärna med era kommentarer!

Norr ligger uppe till höger på skisserna. I anslutning till huset finns ett garage som markerats med "måsvingen" i skiss A. I tomtkanten till öster ligger garageuppfarten som i skiss B och C kommer att ligga precis brevid huset. Söder- och västerut finns det "obegränsat" med byggutrymme =)
 
  • arkitektskiss-a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • arkitektskiss-b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • arkitektskiss-c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nuvarande-planlosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stemmer på B fordi den deler bedre opp arealene og spisebordet er litt adskilt fra hvardagsrummet. Større trall ønskelig.
 
jon skrev:
Vi ska bygga ut vårt hus på 81m2. Har fått tre förslag från arkitekten, alla har sina för och nackdelar. Kom gärna med era kommentarer!
QUOTE]

Intressant fråga.

A - Känns mest genomtänkt. Du får ett stort vardagsrum med kök i öppen plan.
Vanligtvis brukar man örsöka lägga huset så lågt til nordost som det går på tomten, så man får en trevlig och solig tomt för övrigt.... vad jag förstår behöver ni inte tänka på det, då tomten är obegränsad åt söder. Själv föredrar jag morgonsol i köket, ni kommer att få kvällssol - men det är ju en smaksak!

B - Planen känns "duttig", här får ni 2 vardagsrum.... ? Behövs det?

C - se plan B.

Hur ser familjen ut? Ska huset byggas i 2 plan? Hur många sovrum resp. bad?

// Snäckan
 
Vi lutar också mest åt A men tycker det är vädligt tråkigt att inte få något fönster ovanför diskbänken som vi annars får. De extra vardagsrummet i B och C är ett kombinerat TV/arbetsrum. Inte så jättenöjda med draperilösningen men det går ju lätt ha dela av med en vägg. I A får vi ha tvn i vardagsrummet men får ett stort arbetsrum (gamla köket).

Huset ska byggas ut i två plan. Övervåningen nu har två sovrum och ett badrum. Tanken är att det ska finnas tre sovrum och ett lite större badrum på övervåningen. Familjen är just nu två men en till är på väg...

/Jon
 
Jag är nog mer förtjust i C förutom den kluddiga köksingångslösningen och dåliga möjlighet till avhängning precis vid huvudentrén "Vardagsrum 2" till vänster går ju även att använda till annat eller tex avdela.

Nackdelen med A som jag ser det är att trappan är längst bort i ena hörnet av huset (blir ofta nog spring ändå) och det första man möts av är en hall/korridor som nog blir rätt mörk. Passagen genom köket från hallen kommer nog att upplevas som rätt trång som den är ritad nu.
 
Jag laborerade lite själv med sketchup... Vi är helt klart mest inne på utbyggnad på väster. För att få fönster i köket la jag köket i södra delen av utbyggnaden.
 
  • a2-620-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • a2-620-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag röstar på B eller C på grund av uteplatsens placering.
Eller har ni någon annan bra uteplats? Tror att det är tråkigt på kvällarna att sitta ute och se solen försvinna runt hörnet på skiss A :(

Om ni har ett garage ivägen där måsvingen är så blir nog C bäst av B och C. Annars skulle jag föredra B där ni får närhet till öppenspisen både från vardagsrum och matplats.

Ditt sista SketchUp-förslag påminne om vår utbyggnad, som jag tycker blev jättebra. Men vi har söder i det hörn som är uppe till vänster på er ritning.

Bottenvåning och källare
 
pinebar skrev:
Jag röstar på B eller C på grund av uteplatsens placering.
Eller har ni någon annan bra uteplats? Tror att det är tråkigt på kvällarna att sitta ute och se solen försvinna runt hörnet på skiss A :(
I sista skissen är uteplatsen tänkt att vara längs kortsidan till väster. Frukosten får isf ätas på balkongen men resten av dagen fram tills den går ner får man på uteplatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.