God middag,

Vi har ett sommarhus från gissningsvis slutet av 1800-talet med fina englasfönster. Vi är sugna på att göra iordning de innanfönster som vi hittade i ett uthus men vi blir lite osäkra på hur dom bäst ska monteras. När det begavs sig så sattes de fast med små spik men finns det något annat alternativ? Finns en del beslag att köpa men vad skulle ni föreslå? Fönsterklinka är fint men fungerar inte med överlappet. Vi är lite vilsna helt enkelt :D
 
  • Närbild av gammalt englasfönster med synliga slitage och ålderns tecken i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fönster med flagnande vit färg och synliga trädelar, spikhål och skavanker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du hur man sätter in innanfönstren? Jag förstår inte riktigt vad jag ser på bilderna.

Vi har lösa innanfönster i alla rum och på hösten (oktober) sätter jag in dem. Till en del finns de skruvar kvar som var ursprungliga på våra - de är nyare än era förmodligen. Till andra finns inga skruvar. Dessa kilar jag fast med små, små träflisor. Sedan håller faktiskt pappremsan man sätter över springorna fast fönstren. I något rum är pappremsa det enda som håller fast fönstren. (Bra att minnas på våren så att inte båda fönsterlufterna ramlar ut i famnen ;))
Jag lägger vadd emellan. Min mormor la vitmossa och eterneller men det får man ju inte plocka så det låter jag bli, eterneller tänkte jag börja med. :love:

Men jag är inte säker på att det var det här du undrade?
 
Tack för svar!

Jo, men det var så jag menade. Hur fönstren helt enkelt sitter fast. Det vore lite synd om de ramlade ut och förstördes :surprised:

Jag ser inte att jag kan kila fast dom. Och det kan säkert vara så att de sattes fast med små spik och pappersremsor eftersom jag inte hittar några spår av andra beslag.

Jag skulle gärna använda en liknande fönsterklinka som på bilden men det kommer inte fungera. Fönsterskruven är kanske möjlig men det är svårt att hitta detaljbild på en montering för inspiration.

Bilderna i första inlägget var kanske för inzoomad, bifogar en bild från lite håll så blir det kanske tydligare hur överlappet vid mittposten ser ut.

Har läst om vitmossa och annat men har fullt upp med skrapning, kittning och målning så har inte landat i någon lösning där ännu. Tveksamt om det hinner bli några innanfönster på plats i höst men vi försöker :D
 
  • Person som visar hur ett traditionellt tvåglasfönster och dess mittpost är monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags fönsterklinka i mässing monterad på en vit fönsterbåge med utsikt mot ett rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innanfönsterskruv av mässing för fastsättning av fönster, artikelnummer 535-401 visas på bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att just dessa bågar passar bäst till just det här fönstret. Testa dem i ett annat fönster. Det ser ut som att bågarna är lite för stora.
När du hittat ett fönster som de passar ordentligt i så kan du fästa dem med pappremsan, det kommer att hålla. Känns det lite löst så kila in en bit papp eller papper mellan karm och båge. Det är så jag gör, men oftast med en liten träflisa, nån millimeter tunn bara. Jag brukar tälja till en från ett vedträ.

Jag har märkt alla mina innanfönster så att jag vet var de passar bäst. Gamla fönster är ju inte helt exakta i måtten direkt.

Om du vill använda skruv får du borra genom innanfönstren och mittposten på fönstret men det vore väl lite synd?
 
Innanfönster fastsatta med pappremsa, utsikt över höstträd genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittade ingen bra bild men här sitter innanfönstren på plats och hålls fast av pappremsa.
Lufterna ska ligga i liv med varandra.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tror inte att just dessa bågar passar bäst till just det här fönstret. Testa dem i ett annat fönster. Det ser ut som att bågarna är lite för stora.
När du hittat ett fönster som de passar ordentligt i så kan du fästa dem med pappremsan, det kommer att hålla. Känns det lite löst så kila in en bit papp eller papper mellan karm och båge. Det är så jag gör, men oftast med en liten träflisa, nån millimeter tunn bara. Jag brukar tälja till en från ett vedträ.

Jag har märkt alla mina innanfönster så att jag vet var de passar bäst. Gamla fönster är ju inte helt exakta i måtten direkt.

Om du vill använda skruv får du borra genom innanfönstren och mittposten på fönstret men det vore väl lite synd?
Jiji Jiji skrev:
Jag tror inte att just dessa bågar passar bäst till just det här fönstret. Testa dem i ett annat fönster. Det ser ut som att bågarna är lite för stora.
När du hittat ett fönster som de passar ordentligt i så kan du fästa dem med pappremsan, det kommer att hålla. Känns det lite löst så kila in en bit papp eller papper mellan karm och båge. Det är så jag gör, men oftast med en liten träflisa, nån millimeter tunn bara. Jag brukar tälja till en från ett vedträ.

Jag har märkt alla mina innanfönster så att jag vet var de passar bäst. Gamla fönster är ju inte helt exakta i måtten direkt.

Om du vill använda skruv får du borra genom innanfönstren och mittposten på fönstret men det vore väl lite synd?
Nja, möjligen att dom är lite för små. Den vänstra bågen ska överlappa den högra med några cm. Den överlappar även åt de andra hållen så jag ser inte att jag på ett bra sätt kan kila fast fönstren. Och det är väl därför dom spikades fast tidigare. Vilket jag inte är så sugen på och därför letar inspiration på annan fastsättning :D

På tal om annat så verkar dessa innanfönster lämpliga att ha ngn tätning i fogen mot fönsterkarmen, kanske linsnöre. Använder du ngt sådant?
 
B Bilrog skrev:
Nja, möjligen att dom är lite för små. Den vänstra bågen ska överlappa den högra med några cm. Den överlappar även åt de andra hållen så jag ser inte att jag på ett bra sätt kan kila fast fönstren. Och det är väl därför dom spikades fast tidigare. Vilket jag inte är så sugen på och därför letar inspiration på annan fastsättning :D

På tal om annat så verkar dessa innanfönster lämpliga att ha ngn tätning i fogen mot fönsterkarmen, kanske linsnöre. Använder du ngt sådant?
Jag förstår inte vad du menar med överlappar. Jag har haft innanfönster i flera hus och alla har haft samma konstruktion som de jag har idag.
Nej jag använder inte tätning, för då går det inte att elda i våra spisar. Det blir för tätt. Men jag vet de som gör.
 
Innefönster ska tätas, annars är risken stor för kondens mellan fönstren.
Sätter man klisterremsa så gör väl den jobbet.

Jag misstänker att era fönster har en fast påbyggd locklist mot mittposten som är överlappet av den ena bågen på den andra?
Eller menar du att era fönster är falsade på samma sätt runtom?
(Bilderna ger tyvärr ingen klarhet i vilket. Gardinerna skymmer de andra sidorna, och bilderna är tagna från samma håll på samma sätt, vilket som sagt tyvärr inte hjälper att se/förstå hur de är utformade.)
Annars får jag hålla med Jiji i att de inte förefaller vara gjorda för just det fönstret. Det skiljer alltid en eller annan cm hit och dit på gamla handgjorda fönster och därför passar varje fönsterbåge endast på ett ställe.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag förstår inte vad du menar med överlappar. Jag har haft innanfönster i flera hus och alla har haft samma konstruktion som de jag har idag.
Nej jag använder inte tätning, för då går det inte att elda i våra spisar. Det blir för tätt. Men jag vet de som gör.
Jiji Jiji skrev:
Jag förstår inte vad du menar med överlappar. Jag har haft innanfönster i flera hus och alla har haft samma konstruktion som de jag har idag.
Nej jag använder inte tätning, för då går det inte att elda i våra spisar. Det blir för tätt. Men jag vet de som gör.
Nu var jag ute och rotade bland innanfönstren och det är lite olika byggen visar det sig. De som är i bäst skick verkar vara som dina, dvs en jämn övergång. Däremot med en liten överlappning så att de går om lott. Det sitter små spik kvar i yttersidorna men inga andra spår efter beslag. Så det är inte omöjligt att det var spik och remsa som höll dom på plats. Jag får ta in alla fönstren och testa överallt och se var de funkar bäst.

Oldboy Oldboy skrev:
Innefönster ska tätas, annars är risken stor för kondens mellan fönstren.
Sätter man klisterremsa så gör väl den jobbet.

Jag misstänker att era fönster har en fast påbyggd locklist mot mittposten som är överlappet av den ena bågen på den andra?
Eller menar du att era fönster är falsade på samma sätt runtom?
(Bilderna ger tyvärr ingen klarhet i vilket. Gardinerna skymmer de andra sidorna, och bilderna är tagna från samma håll på samma sätt, vilket som sagt tyvärr inte hjälper att se/förstå hur de är utformade.)
Annars får jag hålla med Jiji i att de inte förefaller vara gjorda för just det fönstret. Det skiljer alltid en eller annan cm hit och dit på gamla handgjorda fönster och därför passar varje fönsterbåge endast på ett ställe.
Det är säkert som ni säger att fönstren ska vara någon annan stans, jag får testa runt alla innanfönstren och se var de passar bäst. Fönstren är lite olika byggda, en del har falsar och en del inte. Tyvärr dåligt uppmärkta.

Sedan får vi se hur vi sätter fast dom.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Har försökt ta några tydligare bilder.

Fönstren är fasade på vänster, höger och ovan sidor. Under jämn kant utan fas.

Vid mittposten en överlappning.

Spår efter nubb till vänster och höger. Och så pappersremsor runt om.
 
  • Gamla fönster med fasade kanter och spår efter nubb, ställda på bockar på gräsmatta med basketboll i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett gammalt fönster med fasade kanter och spår efter nubbar, samt pappersremsor runt ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av fasad kant på gammalt fönsterbåge med synliga spår och pappersremsor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av fönster med fasade kanter, överlapp vid mittpost och spår av nubb samt pappersremsor runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
monada63 och 1 till
  • Laddar…
Vilka fina fönster!

Jag tror att när du hittat vilket fönstrer de passar i kan du testa att bara sätta pappersremsa. Jag tror att det räcker. Den går lätt att forma även om det inte är plant och det går bra att sätta flera remsor som överlappar varandra om det blir för smalt.

Det gör stor skillnad på innertemperatur när man satt in fönstren. Och det är så härligt när man tar ut dem igen på våren/försommaren, (beroende på var man bor).

Pappersremsorna är lätta att sätta upp och att torka bort sen. Jag klipper till alla bitar till ett fönster. Jag drar varje bit en och en genom en skål med vatten och sen direkt upp på fönstren. Då blir de inte för blöta utan är lätta att jobba med.
 
Jiji Jiji skrev:
Vilka fina fönster!

Jag tror att när du hittat vilket fönstrer de passar i kan du testa att bara sätta pappersremsa. Jag tror att det räcker. Den går lätt att forma även om det inte är plant och det går bra att sätta flera remsor som överlappar varandra om det blir för smalt.

Det gör stor skillnad på innertemperatur när man satt in fönstren. Och det är så härligt när man tar ut dem igen på våren/försommaren, (beroende på var man bor).

Pappersremsorna är lätta att sätta upp och att torka bort sen. Jag klipper till alla bitar till ett fönster. Jag drar varje bit en och en genom en skål med vatten och sen direkt upp på fönstren. Då blir de inte för blöta utan är lätta att jobba med.

Tack! ja, vi är väldigt nöjda. Tyvärr saknas det nog några och i ett par av innanfönster är det trasiga rutor. Så småningom behöver vi nog köpa både nytillverkade fönster och även komplettera med glas av äldre typ. Men det får bli en senare fråga. Vi har ändå haft tur för vid förra ägarens utrensning så hade alla innanfönstren burits in i en container på väg mot tippen men en rådig granngubbe stoppade ofoget och bar in dom i uthuset igen, himla tur.

Vi har stugan på Öland och det drar bra kallt genom dörr och fönster emellanåt så det kommer nog bli ett lyft när vi får dom på plats.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
B Bilrog skrev:
Tack! ja, vi är väldigt nöjda. Tyvärr saknas det nog några och i ett par av innanfönster är det trasiga rutor. Så småningom behöver vi nog köpa både nytillverkade fönster och även komplettera med glas av äldre typ. Men det får bli en senare fråga. Vi har ändå haft tur för vid förra ägarens utrensning så hade alla innanfönstren burits in i en container på väg mot tippen men en rådig granngubbe stoppade ofoget och bar in dom i uthuset igen, himla tur.

Vi har stugan på Öland och det drar bra kallt genom dörr och fönster emellanåt så det kommer nog bli ett lyft när vi får dom på plats.
Vilken tur att de inte hann slänga fönstren.
I vintras satte jag inte in innanfönstren i hallen och skafferiet (där vi märkligt nog har ett tvåluftsfönster.) Det blev mycket lättare att elda då upptäckte jag och inte blev det kallt heller.

Vad gäller drag är det faktiskt så att rullgardiner och/eller rejäla vintergardiner gör stor skillnad. Ett gammalt hus är ju ett gammalt hus och kan inte bli som ett nytt om man inte byter ut allt (är det då ett gammalt hus kan man fråga sig?) men oftast behöver man inte byta fönster om man vidtar lite andra åtgärder. (Och tar på sig en kofta ;))

Lycka till med era fina fönster!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.