Jag har ett hus från 1900 med lösa innerbågar som tidigare spikats och papprats fast till vintern. Jag vill tillsvidare fortsätta använda dem utan gångjärn så att jag faktiskt lyfter bort dem, men vill hitta ett mindre destruktivt sätt att fästa dem till vintern och på så vis spara karmen från spikhål. jag jag tänker också täta dem med moderna omegalister istället för pappersremsor. Jag skulle behöva förslag på hur jag skall låsa fast dem i karmen. jag har i olika fönster/hus sett tecken på olika lösningar
1. tappar (2st) längs ena långsidan som går in i motsvarande hål i karmen?
2. en gängad bricka som fräses in i mittposten. I gängan skruvar man in en skruv med stor bricka som i sin tur spänner fast bågen mot karmen..?
3. olika vridmekanismer som spänner fast bågen mot mittposten..?

Jag skulle även vara tacksam för info om var jag kan köpa dessa lås-system.
 
Våra fönster av sen 1800-talstyp fäst med innanfönsterskruv och motbleck som fästs i mittposten. Dylika finns att köpa på bland annat Nacka Byggnadsvård, hos Gysinge och Eskilstuna kulturbeslag. På vissa fönster kompletteras dessa med en fönsterklinka på sidan som inte skruvas fast.
 
precis, innanfönsterskruv var det jag såg någonstans, tack! Visste inte namnet på fenomenet. Hur är fönstren då fast i ytterkanten av karmen, dvs. den långsida som inte är fäst mot mittposten?
 
På de flesta ställen är de faktiskt fastsatta med hjälp av en böjd spik, men på ett par av fönstren (de som är öppningsbara) sitter de fast på andra sidan med en fönsterklinka.

1041809941
 
Glömde bilden... :)

1041809941_f3b2908548.jpg
 
Innanfönster med fönsterskruv sitter ju också fast med fönstertejpen, om än kanske inte sådär jättebra:)
 
Vi har gångjärn med lös sprint som tas bort då man vill lyfta av innerfönstret. För att hålla fönstren på plats har vi bladregel och fällbomsbeslag. Under vinter har vi även fönsterremsor då innerfönsterna ska vara pott täta. Ytterfönsterna ska däremot kunna släppa igenom fukt annars blir det imma emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.