Hej!

Har precis skaffat 1000m2-varianten av Worx Landroid M, har ca 700m2 gräsmatta. Har ett stort problem dock. Mitt på tomten finns en bergsknalle som den måste klippa runt. Jag har gjort en Ö då vissa partier inte lämpar sig att bara begränsas av att den kör in i berget och vänder. Se bild.

klippning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att vid vissa tillfällen när roboten vill åka till laddstationen och börjar söka efter kabeln så är den på väg mot ön. Då börjar den följa begränsningskabeln runt ön i flera varv till batteriet laddar ur.

Hur kommer man runt detta problem?
 
Sätt en sten, pinne eller liknande någonstans längs begränsningstråden på ön, så att klipparen måste tvingas bort från tråden och börja söka igen.
 
Kolla så du inte korsat kablarna ut till ön. Då händer precis det du beskrver.
 
Preben Bogeballe skrev:
Kolla så du inte korsat kablarna ut till ön. Då händer precis det du beskrver.
har inte korsat trådarna utan den svänger 90 grader x2 som på bilden och sedan runt, men de ligger ihop under samma märla.

Sätter jag en pinne så stannar den efter tre försök att forcera pinnen och säger "fångad".
 
Lägg trådarna ut till ön med 10-15cm mellanrum så det inte längre blir en ö och så klipparen kan följa tråden in och ut till ön när den ska in för laddning. Nackdelen är att den får det svårare att hitta runt på tomten men hellre det än att den inte hittar hem ibland. Däremot kunde man flyttat övergången till ön till där det är smalare för att inte få en större plätt gräs längst in i den smala passagen där den längre inte kan köra över tråden ut till ön. Inte helt lätt att förklara med text men du förstår nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.