Att så ny gräsmatta - här kommer ett tips!
--------------------------------------------------------------------------------
Många är oroliga för att så gräs på våren - av olika anledningar.

I höstas hade jag en trädgårdsmästare på besök och jag nämnde att jag tänkte så gräs på våren. Han berättade för mej att gräsfröna lätt bränns sönder av den starka vårsolen. Trots att det kan vara fuktigt på morgon och kväll så är solen väldigt stark mitt på dagen. Hans tips var att man täcker den nysådda ytan med transparent plast. På så vis får man ett drivhus där fröna gror i gynnsam miljö.
OBS! Man får inte ha plasten på för länge. Då kan gräset börja mögla/ruttna!

Givetvis får man inte slarva med underarbete och vattning för den skull.

Vi provade detta knep på vår tomt.
Recept:
1 lagom stor grävmaskin röjde bort alla gamla växter såsom syren, snöbär, rosenhallon och annat skit som skjuter rotskott. Pris 3000kr
5 resor till tippen med rötter, stubbar och annat trädgårdsskräp. Pris: utmattning
2 lass B-Jord från Jehander kärrades ut. Pris: 3-4000 kr
1 jordfräs á 190 kg finfördelade jorden. Pris: 1200 kr hyra för en dag
1 omgång vältning. Pris 200 kr hyra
2 lass Topstar (anläggningsjord) kärrades ut. 7000 kr
1 omgång vältning och krattning. Pris 100 kr hyra
2 påsar gräsfrö Royal och en låda Green från Lord Nelson spred vi ut. Pris 700 kr
1 omgång lätt krattning och vältning
1 rejäl dos vatten.
3 rullar täckplast från Byggmax pris: 500 kr

Summa: 16.700 kr
I det priset igår rätt mycket jord (40 ton) eftersom vi ville höja och jämna ut tomten en hel del. Om man "bara" ska så gräs så minskar givetvis kostnaden.

Yta: ca 300 kvm gräs plus ca 150-200 kvm där vi ska plantera växter.

Efter tre-fyra veckor tog vi bort plasten och fick då äran att plocka mängder med ogräs som ingick i jordlassen, för ogräset är av ny art som vi aldrig sett på vår tomt.
--------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av Fasting65 den 2007-05-31 klockan kl. 14:56.




Min, yonnas, kommentar är att jag aldrig tidigare hört att man inte bör så gräsmatta på våren. Gräsmatta kan man i princip så hela växtsäsongen och inte ska man behöva täcka den heller men juli månad är väl inte optimalt. Att så när det är riktigt varmt ger däremot stort merarbete dvs man bör lätt duscha mattan flera gånger dagen så att jordytan inte torkar ut. Det är opraktiskt för de som tex har ett förvärvsarbete att sköta.
 
Men jag skulle fundera på att använda anläggningsjord eller annan fyllnadsmassa än B-jord. den ska enligt jehander inte användas i trädgårdar, vet dock ej vad den innehåller.

/Abbe
 
Hmm. intressant. Ska ringa Jehander imorrn och fråga vad de menar. Har inte sett det tidigare. Oavsett ... gjort är gjort. Jag kommer inte gräva upp jorden, men det kan ju vara "kul" att veta vad jag lagt för något under min TopStar.
 
Sådär, nu har jag ringt Jehander.

B-jorden bör/ska man inte använda då den kan innehålla plastrester och glasskärvor. Vi hade den som utfyllnad och fräste ner den med den leriga jord vi hade på tomten. Därefter lade vi 1-2 decimeter tjockt lager med Topstar (finjord).

Risken finns ju alltid att glaset tränger upp sade tjejen på orderavdelningen.

Det är tydligen inget annat farligt med B-jorden.
 
Updatering och korrigering av mitt inplastningstips: Det verkar inte funka hundraprocentigt med plast om solen riktigt stark och om det är riktigt varmt (dvs 25-30 grader i skuggan). Vi täckte en yta på 3x3 meter, varav hälften låg i ständig sol på dagen. Där har gräset börjat gro, men kroknat - troligen av hettan och solen. Den andra halva har haft skugga fram till sen eftermiddag. Där har gräset växt ordentligt!

Vi tog bort plasten nu när det blivit lite mer svajigt väder. All jord var fuktig, men tydligen blev hettan för mycket för halva gräs/jordplätten.
 
Finns ju markduk att lägga ut (typ som tunn vit väv).

Med den så skuggar man ju indirekt gräset som ska gro under... har funkat utmärkt för ca 200m2 här hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.