Undrar lite om vad av dessa saker som kan anses vara fastighetstillbehör och vad jag får ta med mig när jag flyttar. Rent generellt allstå, jag antar att jag kan skriva in i ett kontrakt att jag kommer tömma huset på alla vitvaror innan jag flyttar, men bortse från ett sådant scenario.

Lusthus, växthus, lekstuga?

Segelbåt kan väl aldrig anses vara ett fastighetstillbehör??

Badtunna? Spelar det någon roll om badtunnan står fritt på gräsmattan eller om den är inbyggd?

Byggnadsmaterial som jag köpt för att rusta upp huset, virke, tegel, fönster, som jag ännu inte hunnit använda utan förvaras på tomten under en presenning?

Köksinredning i form av vitvaror, ismaskin, micro, inbyggd tv?

I huset finns två tvättmaskiner, en för vanlig tvätt och en för grovtvätt. Är båda fastighetstillbehör?
 
O
vitvaror ingår i fastigheten. Tvättmaskin ingår nog åxå om det är en villa.
Varför undrar du detta? tänker du plocka med så mycket som möjligt när du säljer?
I sverige så tillhör vitvaror standard det ska finnas spis och kyl.
 
Lusthus, växthus, lekstuga?

Ja.

Segelbåt kan väl aldrig anses vara ett fastighetstillbehör??

Nej

Badtunna? Spelar det någon roll om badtunnan står fritt på gräsmattan eller om den är inbyggd?

Ja, nej. Om den nu står på ett släp är det en annan sak tror jag.

Byggnadsmaterial som jag köpt för att rusta upp huset, virke, tegel, fönster, som jag ännu inte hunnit använda utan förvaras på tomten under en presenning?

Ja - det är inköpt i syfte att användas för fastigheten - samma gäller ved.

Köksinredning i form av vitvaror, ismaskin, micro, inbyggd tv?

Ja (om ismaskin, micro är inbyggda )

I huset finns två tvättmaskiner, en för vanlig tvätt och en för grovtvätt. Är båda fastighetstillbehör?

Ja

Här är en riktigt bra referens: http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/900990.PDF

Åså de vanliga friskrivningarna att jag är inte expert på sånt här, det är bra att diskutera det köpare och säljare emellan (eller med mäklaren vid tveksamheter under budgivningen)

Åså får du inte heller ta med ledstången :wow:
 
Det är mest en hypotetisk fråga. Jag är inte i farten med att varken sälja eller köpa hus just nu.

Jag har läst Jordabalken, men saker och ting är inte så solklara som man kunde hoppats.

Tack för svar d^_^b
 
Ledstången ligger redan i handväskan :p
 
Men om man säger så här då?

Jordabalk 2 kap 2 §

"...I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår
  1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
  2. butikslokal: hylla, disk och skyltfönsteranordning,
  3. samlingslokal: estrad och sittplatsanordning,
  4. ekonomibyggnad till jordbruk: anordning för utfodring av djur och anläggning för maskinmjölkning,
  5. fabrikslokal: kylsystem och fläktmaskineri.
Reservdel och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden...."


Då borde logiskt sett en av tvättmaskinerna i mitt exempel inte ingå som fastighetstillbehör...?
 
Villaägarnas lista var ju intressant. Vet att jag betalade extra för en mangel när jag köpte ett hus 1998....
Ska läsa på den listan innan jag köper nästa hus.Huvudsaken är väl att man som säljare läser på listan och sen markerar vilka saker man tänker ta med så detär tydligt. Tycker det är lite lurigt med väggfast hyllor som brukar nämnas, det kan ju vara olika hur man vill göra med dem men tydlighet där också.
 
Vill man ta med sig ena tvättmaskinen eller den inbyggda mikron är det väl bara att avlägsna dem innan visning...
 
Majjijann skrev:
Reservdel och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden...."


Då borde logiskt sett en av tvättmaskinerna i mitt exempel inte ingå som fastighetstillbehör...?
Är dom likadana ? Annars är det ju inte en dublett... (grovtvättmaskin...)
 
Njae. Det bör inte spela någon som helst roll. Saken är ju att det är två "maskin för tvätt" inte att det är två Electrolux eller Miele.
 
Efterssom de 2 maskinerna fyller olika funktion så är det inte en dublett, det kanske iofs inte köparen kan veta. Men om vi bortser från svårigheterna med bevisning så är det 2 maskiner för olika typer av tvätt och hör därmed till huset.
 
hempularen skrev:
Efterssom de 2 maskinerna fyller olika funktion så är det inte en dublett, det kanske iofs inte köparen kan veta. Men om vi bortser från svårigheterna med bevisning så är det 2 maskiner för olika typer av tvätt och hör därmed till huset.
Så skulle jag också tolka det. I annat fall är det ju oerhört vanligt med dubbletter av "badkar och annan sanitetsanläggning", och man kan ju inte montera bort bubbelbadet i källaren för att det finns ett vanligt badkar i badrummet på övervåningen också...
 
Nanny Fine
Angelven skrev:
Byggnadsmaterial som jag köpt för att rusta upp huset, virke, tegel, fönster, som jag ännu inte hunnit använda utan förvaras på tomten under en presenning?

Ja - det är inköpt i syfte att användas för fastigheten - samma gäller ved.

/QUOTE]



Nope.
 
Majjijann skrev:
Reservdel och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden...."

Då borde logiskt sett en av tvättmaskinerna i mitt exempel inte ingå som fastighetstillbehör...?
Om den inte är inkopplad så har du nog rätt.
 
Byggmaterial som förvaras på tomten är väl inte givet tillhörigt fastigheten, det kan väl lika gärna köpts in för att bygga något annat vad någon vet?
T.ex. inköpt i förväg för att bygga något på nästa boende eller en sommarstugetomt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.