Hur ärlig ska man vara med taxeringen?
I mina papper så har det inte av tidigare ägare angetts att det finns ett garage på tomten,vilket finns.

Jag har renoverat huset med bla ny el och kök.
Vad kan hända om jag inte kryssar i detta på blanketten?
Så ska jag ändra i taxeringen eller?För och nackdelar?
 
Först skulle jag nog ta reda på exakt hur de definierar ett garage. Kan ju finnas ngn. detalj hos dig som diskvalificerar det. Iom. att du nu måste fylla i deklarationen och intyga på heder och samvete att de stämmer så bör man nog vara ärlig.

I vårt förra hus (på den tiden när fastighetsskatten var en avsevärd kostnad) så hade förra ägarna bla. fyllt i att det var 2 glasfönster. Det lät jag stå kvar, det krävs ju en viss byggteknisk kompetens, som jag ansåg mig sakna för att avgöra om ett fönster är 2 glas eller 3 glas med isoleruta. men då var det en deklaration man bara behövde skicka in om något skulle ändras. Jag behövde alltså aldrig intyga hur det såg ut.
 
Garaget jag har är väl mer en maskinhall med verkstadsdel där jag har bilen så det är inte ett vanligt garage.

Sen är det då köket."Normal,hög eller enkel standard". Det är ett Ikea kök bytt för 1,5 år sedan men hög standard är det väl inte. Inget som skulle hamna i inredningstidningarna iaf

Elen är byt så det kan jag väl kryssa i. Kan de komma hem och kolla?
 
Det finns ju två svar här.

HUR ärlig ska du vara? Antingen ska du vara ärlig som Skatteverket vill. Det vill säga du ska vara ärlig. Punkt. Svara sanningsenligt. Alternativet, om vi nu ska diskutera det, är ju endast intressant om du på något sätt kan påverka din fastighetsskatt, dvs att den inte redan idag ligger på max. Då är det bara du själv som kan avgöra vad du bör kryssa i.

Spontant ser jag ingen anledning att ändra på något som inte stått tidigare. (Garaget) och jag skulle inte kryssa i hög standard på kök, inte för att det inte är det, det är snarare ganska troligt (krävs inte mycket), utan för att det är öppet för egna tolkningar, och blir det en kontroll i efterhand och du motiverar varför du svarat som du gjort (betraktade inte IKEA som hög standard, maskinhallen har alltid stått där och det var inte ikryssat förut så jag antog att det skulle vara så, osv) så kommer inte Skatteverket kunna påvisa att det varit något bedrägligt beteende från din sida, och du kommer i värsta fall få ett lite högre taxeringsvärde, men inga övriga efterräkningar.

Det är en avvägning helt enkelt.
 
Ja, vad händer egentligen om man blir påkommen med att ange felaktiga uppgifter? Vad blir det för straff?
 
frean98 skrev:
Ja, vad händer egentligen om man blir påkommen med att ange felaktiga uppgifter? Vad blir det för straff?
Ja, vatten och bröd blir det inte, så mycket kan man säga :D

Som jag nämnde ovan, det är en avvägning. Dels handlar det ju om rimligheten, sen tittar man på många olika aspekter, som om det verkar systematiskt, avsiktligt, hur stor omfattning det handlar om, och sen kan du ju själv som sagt yttra dig och påverka utfallet av bedömningen antingen till din fördel eller nackdel, (beroende på hur du uttrycker dig, naturligtvis).

Det går inte att säga något kategoriskt.

Men uppger du att din nya 200 kvm villa har standard som ett 20-talstorp på 47 kvm utan el och vatten så blir straffet värre, än om du anger felaktig standard på ett rum efter renovering eller missar att ändra någon punkt här eller där.

Jag vill minnas att det går att prova sig fram och se hur värdet slår beroende på vilka alternativ man anger? Då kan man ju själv avgöra om det är "värt" risken, eller vad man nu ska kalla det.
 
D
Betalar inte de flesta max fastighetsavgift? Vad har man mer för "nackdel" av ett lite högre taxeringsvärde? Hur stor är risken att andra partier bildar majoritet vid valet 2014 och inför en fastighetsskatt som återigen är baserad på taxeringsvärdet?
 
ridax skrev:
Betalar inte de flesta max fastighetsavgift? Vad har man mer för "nackdel" av ett lite högre taxeringsvärde? Hur stor är risken att andra partier bildar majoritet vid valet 2014 och inför en fastighetsskatt som återigen är baserad på taxeringsvärdet?
Utanför storstäder tror jag inte de flesta betalar max.

Vad det gäller risken så ska vi väl inte förvandla tråden till en trist politisk diskussion som lär urarta, men risk finns alltid, det är därför det kallas just "risk".
 
Du kan lugnt säga att det är normal standard på köket. I informationsbladet som följer med blanketten står det att de allra flesta kök anses ha normal standard. För att klasas som ett kök med hög standard ska det vara både påkostat OCH modernt.

Utöver den kommunala fastighetsavgiften så styr taxeringsvärdet ofta nivån på tomträttsavgälden om man inte har friköpt tomt (samt hur mycket man får betala om man vill friköpa).
 
Modig skrev:
...Utöver den kommunala fastighetsavgiften så styr taxeringsvärdet ofta nivån på tomträttsavgälden om man inte har friköpt tomt (samt hur mycket man får betala om man vill friköpa).
Jag tycker det är fascinerande hur standarden på huset kan styra värdet på tomten om den skall köpas fri. Huset i sig har man ju redan köpt och betalt för, varför påverkar standarden på det hur mycket jag skall betala för tomten?
 
D
Fast är det inte tomtens taxeringsvärde som styr avgälden och den taxeringen påverkas väl inte av vad man fyller i om byggnaden.
 
pezlin skrev:
Jag tycker det är fascinerande hur standarden på huset kan styra värdet på tomten om den skall köpas fri. Huset i sig har man ju redan köpt och betalt för, varför påverkar standarden på det hur mycket jag skall betala för tomten?
Jag är inte på något sätt expert på området, men köper du fri tomten så kommer ju byggnadsvärdet räknas ihop med tomtvärdet efteråt, kan det höra ihop?
 
ridax skrev:
Fast är det inte tomtens taxeringsvärde som styr avgälden och den taxeringen påverkas väl inte av vad man fyller i om byggnaden.
Jo, det verkar stämma för Göteborg iaf (65% av marktaxeringsvärdet) . Betydligt mer logiskt än att hela taxeringsvärdet skulle räknas in :)
 
In mina papper som jag fick hem igår står att jag inte har någon WC men HÖG standard på köket..... Huset är byggt 2007.

Lite roligt att inte ha WC....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.