Hej

Har precis fått hem Skatteverkets underlag för fastighetstaxeringen och ser att många uppgifter inte stämmer - uppgifterna verkar vara från tiden före förra ägarna t.o.m. (alltså innan de började renovera 1999).

Bl.a. så är det angivet att köket är av äldre enklare modell, källaren inte är inredd, etc ....

Jag antar att vi enligt lag är skyldiga att rätta uppgifterna, eller?

Kan tillägga att underlaget är addresserat till säljaren, men vi fick lov att öppna iom att vi nu äger huset.
 
Jag är i samma situation .... allt stämmer egentligen men vad menas med inredd källare? Vi har pannrum,tvättrum,badrum,verkstad osv i källare och det känns som inredd men ska detta anmällas som inredd? Eller bara ifall det finns sovrum,TV-rum? Har aldrig haft källare innan ???
gaia
 
Jag räknade ut på Skatteverkets hemsida att om vi rättar till uppgifterna (så som jag tror de ska vara) så höjs taxeringsvärdet med drygt 300.000 kr.

Problemet är bara att det är vissa val i deklarationen som jag inte förstår, eller känner mig osäker på hur jag ska tolka.

Någon som är villig att hjälpa?

Bl.a. så har vi ett rum som är kombinerad tvättstuga/pannrum ca 6 kvm stort - ska det anges som tvättstuga?
 
8) Källare brukar man ange vara biyta och inte bostadsyta. ;)
 
Nu har jag inte fått årets variant ännu. Men jag kommer ihåg att för några år sedan så kom det en variant där man inte behövde skicka in om man var "nöjd". Det innebar ju att man heller inte behövde intyga på heder och samvete att uppgifterna var korrekta, så länge man inte skickade in dom.
 
Det stämmer som hempularen säger att man inte behöver skicka in om alla uppgifter stämmer.

Jag är dock rätt övertygad om att lagen säger att du måste skicka in med korrigeringar om du känner till att uppgifterna inte stämmer. Jag tror inte att det blir lagligt att godta en felaktig fördelaktig fastighetstaxering bara för att man inte skrivit på att man försäkrar att uppgifterna är sanningsenliga.

Sedan är det ju förstås en helt annan fråga om risken för eventuell påföljd.

allt stämmer egentligen men vad menas med inredd källare? Vi har pannrum,tvättrum,badrum,verkstad osv i källare
Den punkten säger "I källare finns gillestuga eller liknande inrett utrymme som är..."

I broschyren står det gillestuga, inredda allrum, gästrum etc. Vad som döljer sig bakom etc. kan jag inte svara på, men knappast pannrum, tvättrum eller verkstad. Möjligen möjligen badrum, men jag vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.