Hej!

Med regeringsskiftet så följde ju ett löfte om slopad fastighetsskatt. Detta skulle ersättas med någon form av kommunal avgift. Senast igår hörde jag att man planerar driva igenom detta under 2008.

En av fördelarna med att bygga nytt idag är ju den slopade fastighetsskatten de 5 första åren och halverad ytterligare 5 år. Hur kommer avskaffandet att påverka oss nybyggare? Tacksam om någon som har insikt kan förklara!

/Alex
 
Kommer väl fortsätta som förut de första 5 åren. År 5-10 slipper du betala halv fastighetsskatt. Och efter år 10 slipper du betala full fastighetskatt, ;)

Hur menar du? Är det den kommunala avgiften du syftar på? Tror ingenting sagts om nybyggen skall undantas eller inte. Men eftersom det sagts att den skall vara relativt låg så tycker jag personligen inte det spelar så stor roll.
 
sandhall skrev:
Kommer väl fortsätta som förut de första 5 åren. År 5-10 slipper du betala halv fastighetsskatt. Och efter år 10 slipper du betala full fastighetskatt, ;)

Hur menar du? Är det den kommunala avgiften du syftar på? Tror ingenting sagts om nybyggen skall undantas eller inte. Men eftersom det sagts att den skall vara relativt låg så tycker jag personligen inte det spelar så stor roll.
Jag är orolog för att regeringen kan få svårt att finansiera hela det borfall som avskaffning av fastighetsskatten skulle innebära. Jag vågar inte hopppas på att den kommunala avgiften blir så pass låg som de hittills pratat om. Vet du vilka nivåer det rör sig om?
 
Det kommer att tas igen någon annanstans och kommer troligtvis bli dyrare på sista raden, än idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.