När, var och hur betalar man fastighetsskatt?
Dras det någonstans ifrån eller kommer det en mastodonträkning då och då;-) Hjälp en förvirrad nybliven husägare är ni snälla ::)
 
Det kommer på deklarationen. Vi betalade fastighetsskatt för första gången i år, och eftersom vi inte bodde i huset hela förra året var vi tvungna att räkna ut hur många kronor vi skulle betala själva. Men det var hyfsat lätt att förstå (räknade dock inte med någon dämpningsregel).

Som jag förstått det är det förifyllt på deklarationsblanketten när man varit skriven på adressen under hela året.
 
Det görs väl i samband med deklarationen.

Edit hur många sek före var du egentligen.
 
Måste man be arbetsgivaren att dra mer skatt då för att inte få en massa restskatt när det är dags för deklaration?
 
Intressant fråga! Jag väntar oxå på svar!

Gagga
 
Antingen ber man arbetsgivaren dra lite extra i skatt. Eller så struntar man i att jämka om man har lån. Då blir det oftast en slant över också.
 
Men att jämka är väl att be arbetsgivaren att dra mindre skatt? Så att man inte behöver vänta på att få pengar tillbaka? Och för att få pengar tillbaka så måste man ju ha betalat in någonstans någon gång.. Men vart gör man det?! Jag är fortfarande förvirrad ??? ;)
 
Du får ju tillbaka 30% av det du betalar i ränta ndet gör oftast att du får mer tillbaka på räntan än vad fastighetsskatten är därav att du går plus på skatten...
 
Nu börjar det nog klarna lite. Tack ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.