Hej på er...

I dagarna får omkring 2,2 miljoner av landets cirka 2,3 miljoner småhusägare ett förslag till ny taxering av fastigheten från Skatteverket. Nya reglerna innebär ju att istället för fastighetsskatt ska husägaren betala en kommunal avgift på maximalt 6 000 kronor om taxeringsvärdet överstigen 800 000 kr. (800 000 kronor X 0,75 procent = 6 000 kr).

Nu till min fråga, håller själv på med att totalrenovera mitt hus. Detta innebär bl a nya elledningar, nytt tak, nytt kök osv. Alla dessa ingrepp medför ju fler standardpoäng i systemet. Så vad tycker ni? Ska jag maximera taxeringsvärdet på huset som redan nu överstiger max beloppet 6 000 kr. Eller ska jag försöka minimera taxeringsvärdet p.g.a att inget av ovanstående renoveringsprojekt är klart just i dagsläget?

Tilläggas bör att jag är i slutfasen av färdigställande av alla mina projekt, möjligtvis en eller ett par månader kvar.

Så mina vänner, fördelar/nackdelar med högt tax.värde om man ändå slår i taket?

Tankar som naturligtvis slår mig är ju att det är politiska beslut som styr avgiften. En ny majoritet i Riksdagen kanske medför ändringar i systemet igen.
 
Det finns ingen som helst anledning att "maxa" något taxeringsvärde på något sätt. Om man nu inte, som Mona Sahlin, tycker att det är häftigt att betala skatt.

Oavsett vilka majoriteter som sitter i riksdagen efter nästa val så kommer fastighetsägare alltid att vara tacksamma att ge sig på när statsfinanserna behöver förstärkas. Kanske kommer det dessutom någon utvärdering om ett år eller så som visar att den stora omläggningen är underfinansierad. Eller så kommer det en majoritet i riksdagen som av rent ideologiska skäl anser att all standard utöver riskoja med stampat jordgolv är menat att beskatta hårt.

Då kommer man att ha glädje av sitt låga taxeringsvärde, garanterat.

PS Jag hörde glunkas av människor med röd partibok att ett tänkbart förslag är en trappstegsmodell, där man för taxeringsvärden under 500kkr betalar t.ex. 0,50%, för värden mellan 501-1000kkr t.ex. 0,75% och för värden 1001-1500kkr t.ex. 1,00% osv. En progressiv fastighetsskatt helt enkelt. DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.