Finns det någon, insatt i ämnet här, som kan hjälpa mig reda ut begreppen?

Kommer den kommunala avgiften som ersatt fastighetsskatten även gälla nyproduktioner?
Finns det några skattelättnader för nyproduktioner?

Hur stor blir min månadskostnad för uppskovsräntan?
Vi "släpar med oss" en vinst på 700 000 kr från bostadsrättsförsäljning-02 (som vi ännu ej har skattat för då vi investerade i nytt hus) och lär göra en vinst på ca 1,1 milj på vår nuvarande husförsäljning. D.v.s totalt kommer vi ha ca 1,1 milj i vinst.

Supertack på förhand om någon kan hjälpa mig... jag blir helt snurrig av alla begrepp.
/Smulis
 
Kan inte påstå att jag är så insatt men jag läste på skatteverkets hemsida att den kommunala avgiften inte skulle gälla för nyproduktion de första 5 åren och halverad avgift de nästkommande 5 åren. Alltså samma regler som för den gamla fastighetsskatten.
 
Avgiften på den uppskjutna reavinsten är 0.5% (ej avdragsgillt), dvs runt 500kr i månaden för er.

Fastighetsavgiften är för närvarande max 6000kr/år, med samma lättnadsregler för nybyggen som tidigare. Med tanke på opinionsläget skulle jag dock inte sätta många kronor på att den gränsen finns kvar efter 2010, utan räkna så att ni klarar en avgift/skatt på 1% av taxeringsvärdet...
 
smulis skrev:
Vi "släpar med oss" en vinst på 700 000 kr från bostadsrättsförsäljning-02 (som vi ännu ej har skattat för då vi investerade i nytt hus) och lär göra en vinst på ca 1,1 milj på vår nuvarande husförsäljning. D.v.s totalt kommer vi ha ca 1,1 milj i vinst.
Jag har för mig att jag läste någonstans att med det nya systemet så får man inte skjuta upp mer än en omgångsvinst. Så om ni gjort en vinst på 700.000 från er bostadsrättsförsäljning och ni nu gör en totalvinst på 1.1 miljoner, så tror jag ni måste betala in reavinstskatten för de 700.000 nu när ni säljer och kan alltså bara få uppskov för de 400.000 som ni gjort i vinst på ert hus. Är dock inte helt säker på att det är så, då det nya systemet verkar hur komplicerat som helst...

Vi är dock bara lyckliga för det då vi kommer betala 10.000 mindre om året och har ingen vinst sen tidigare att ta hänsyn till.

- M
 
Hemmakatten
Jo, det stämmer. man får bara uppskov med en reavinst. har man uppskov på 700' och köper ett (dyrare) hus får man uppskov med reavinstskatten så länge man äger detta hus. Säljer man huset och köper ett annat hus så måste man i deklarationen återföra uppskovet för den förrförra bostaden. Man kan alltså inte samla ihop uppskov på uppskov, utan uppskovet gäller bara för den senaste bostaden.
 
drarmi skrev:
Jag har gjort ett räkneexempel på vår blogg. Kolla här [länk]
Bra och pedagogiskt exempel, men det bygger på att taxeringsvärdet i framtiden är detsamma som idag. Även om jag tvivlar på att taxeringsvärdena kommer att stiga lika snabbt i framtiden som de gjort historiskt, tror jag att de kommer att öka. Om det antas att ökningen är 5% per år, skulle den ackumulerade fastighetsskatten med det gamla systemet vara knappt 140 000 kr och inte 80 000 efter 10 år. År 11 skulle den årliga fastighetsskatten vara över 50 000 kr per år med det gamla systemet, medan med det nya skulle bli 12 500 kr.

Det kan väl tilläggas att 10 år en ganska lång tid, så det finns väl en viss risk att systemet kommer att ändras minst en gång de närmaste 10 åren, i alla fall om det blir ett regeringsskifte vid nästa val.

Fastighetsskatt år 1 - 10 med det gamla systemet
0
0
0
0
0
20 421
21 442
22 514
23 639
49 643

Accumulerat år 1 -10 med det gamla systemet
0
0
0
0
0
20 421
41 862
64 376
88 015
137 657
 
Pepparkaka skrev:
Bra och pedagogiskt exempel, men det bygger på att taxeringsvärdet i framtiden är detsamma som idag. Även om jag tvivlar på att taxeringsvärdena kommer att stiga lika snabbt i framtiden som de gjort historiskt, tror jag att de kommer att öka. Om det antas att ökningen är 5% per år, skulle den ackumulerade fastighetsskatten med det gamla systemet vara knappt 140 000 kr och inte 80 000 efter 10 år. År 11 skulle den årliga fastighetsskatten vara över 50 000 kr per år med det gamla systemet, medan med det nya skulle bli 12 500 kr.

Det kan väl tilläggas att 10 år en ganska lång tid, så det finns väl en viss risk att systemet kommer att ändras minst en gång de närmaste 10 åren, i alla fall om det blir ett regeringsskifte vid nästa val.

Fastighetsskatt år 1 - 10 med det gamla systemet
0
0
0
0
0
20 421
21 442
22 514
23 639
49 643

Accumulerat år 1 -10 med det gamla systemet
0
0
0
0
0
20 421
41 862
64 376
88 015
137 657

Kul att du uppskattade mitt exempel! Jag tog mig friheten att lägga in din kommentar med dina tillägg på bloggen. Självklart signerat med ditt namn!
 
drarmi skrev:
Jag tog mig friheten att lägga in din kommentar med dina tillägg på bloggen.
Helt OK! .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.