Hej,

jag är överens med min granne om att genomföra en fastighetsreglering (om någon läser mina övriga inlägg kan jag meddela att det är en annan granne än den som har grävt igen diket i tomtgränsen). Vi ska flytta min tomtgräns 4 meter in på hans nuvarande tomt, vilket ger mig ca 120 kvm större tomt.

Vi har tittat igenom detaljplanen och ser inga hinder för fastighetsregleringen där. Hans tomt är idag ca 2000 kvm och klarar därmed detaljplanens krav på minsta storlek även efter regleringen.

Vi är överens om det mesta, köpeskillingens storlek och när den ska erläggas, vem som ska bekosta lantmäteriförrättningen, vad som händer om fastighetsregleringen ändå inte skulle gå igenom, m.m. Men jag har ändå ett par frågor. Vi tänkte upprätta ett köpeavtal som reglerar det vi är överens om. Men det finns alltid en risk att vi har glömt något som kan vara viktigt att ha med i köpeavtalet. Finns det något standardavtal man kan använda sig av för ett sådant kontrakt?

Jag undrar också över hur man reglerar de befintliga panterna, om man nu behöver göra det. Min grannes fastighet är ju belånad idag. Hur säkerställer jag att hans befintliga pantbrev eller lån inte belastar mig efter regleringen? Jag menar, om jag köper 6 procent av hans tomt så vill jag ju inte att 6 procent av hans pantbrev eller lån ska överföras till mig. Pantbreven ska ju ligga kvar på hans minskade fastighet. Hur reglerar man detta?
 
En fråga som inte har med din fråga att göra då det ligger utanför min expertis (vilket det mesta gör).

Vad köpte du tomten för? Är lite i samma läge men har svårt att värdera en del av tomten. Men ni kanske gjorde en större deal som har flera parametrar om jag har förstått tidigare inlägg.
 
Nej, den här dealen har inget med andra parametrar att göra. Detta är grannen i söder. Det är han i öst som jag för diskussioner om dagvattenproblematiken med.

Köpeskillingen är ju jättesvår. Han kan inte sälja denna mark till någon annan. Och jag kan inte köpa mark av någon annan. Jag tittade på kvm-priset från när min tomt köptes för knappt 10 år sedan, ca 1000 kr/kvm. Och så finns det två obebyggda fastigheter till salu i närområdet, också för ca 1000 kr/kvm. Så det priset fick gälla som rådande marknadspris. Men visst, man skulle ju kunna säga att dessa tomtpriser innefattar möjligheten att bygga ett hus på en helt nyförvärvad tomt, indraget vatten plus avlopp, etc. Hur som helst var detta priset vi kom överens om. Så länge båda parter är nöjda är det väl ok.
 
Hej,

jag kollade detta med Lantmäteriet. Pantbreven följer med fastigheten och påvekas inte av att den ena fastigheten blir mindre. Så nu är den frågan utredd. Nån som har en mall för ett avtal som jag och min granne kan använda?
 
Hemmakatten
Ni kan väl bara använda den blankett för lantmäteriförrättning som finns på LMs hemsida att ladda ner. Den måste ni ju i alla fall fylla i. På blanketten fyller man i alla de uppgifter som du räknade upp, köpeskilling, hur förrättningsavgiften skall fördelas mm.

Vi har också köpt till lite mark från grannen och lantmäteriblanketten var det enda avtal/blankett som vi skrev.

Köpeskillingen är rimlig tycker jag. Vi hade ett liknande resonemang vid vårt markköp.
 
Tackar för input. Jag var osäker på vad Lantmäteriets blanketter täckte. Antagligen räcker det, men vi skrev ändå ett separat köpeavtal. Därigenom kunde vi reglera vissa saker som inte fanns i LM:s blankett. Vi skrev t.ex. att båda parter har rätt att häva avtalet fram till att regleringen vunnit laga kraft. Ingen part kan då kräva skadestånd och den hävande parten får i så fall bära alla dittills upplupna kostnader.

Jag har för avsikt att bygga en friggebod ganska nära den nya tomtgränsen, närmare än 4,5 meter. Grannen har inget emot detta så det skrev vi in i vårt avtal. Grannen vill å sin sida plantera en häck i direkt anslutning till den nya tomtgränsen. Jag har inget emot detta, så vi skrev in det i avtalet.

Min tomt ligger lägre än grannens, som sluttar ner mot mig. Jag måste schakta ur tomten och bygga en stödmur när tomten har övergått i min ägo. Detaljerna kring detta skrevs också in i avtalet.

Just nu är vi överens om det mesta. Så då tyckte vi att det var lika bra att skriva ner det vi är överens om. Vem vet, någon av oss kanske hinner flytta innan allt är klart. Då kan det vara bra att ha ett giltigt avtal.
 
Redigerat:
Köpeskillingen är ju jättesvår. Han kan inte sälja denna mark till någon annan. Och jag kan inte köpa mark av någon annan. Jag tittade på kvm-priset från när min tomt köptes för knappt 10 år sedan, ca 1000 kr/kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.