IngMatt
Nu har vi lagt ner tid på ett till synes prisvärt hus som enligt offerten enbart beskrevs som ett renoveringsobjekt, men till synes var ganska fint i det fallet, utom det som säljarbesiktning visat och inte går att lita på.

Mäklaren sa till en köpare och mailade mig att tillbyggnad saknar byggnadslov, men är preskiberat. Inte så ovanligt men chocken kom från kommunen att inget har bygglov inkl. huset från 1939.
Dagen efter mäklaren fick veta det har han markerat huset som sålt och svarar sedan dess inte på redan kvitterade mail. Antagligen säljs det med förbehåll i det finstilta och något oklart mummel.

Man kan inte kalla det ett dolt fel men är opraktiskt om 100 köpare ska hinna kontakta kommunen under budtävling. Det verkar åligga mäklaren enligt sök i Google där flera fällningar finns, då mäklare har missat svartbyggen som saknat bygglov, så det verkar entydigt.

Är dom så slarviga för att tjäna mer pengar, när svartbyggen trots allt går att reda ut, men det tar dom efter försäljningen?

http://www.kopa-hus.se/bygglov.html
 
Hemmakatten
Jag svarade dig i en annan tråd om just mäklarens skyldighet att kontrollera om bygglov finns för fastigheten. Svaret är detsamma, dvs mäklaren behöver inte kontrollera om det finns bygglov för alla byggnader på fastigheten. Mäklaren behöver inte heller kontrollera om det finns strandskyddsdispens eller om fastigheten är rätt deklarerad o fastighetsdeklarationen eller om den uppgivna boarean stämmer med verkligheten.

Det mäklaren måste kontrollera är om det är rätt ägare till fastigheten eller om det finns fler ägare. Det görs genom att alla säljare måste visa legitimation (som mäklaren kopierar) samt att mäklaren begär ett utdrag från Lantmäteriet över fastigheten. I lantmäteriets papper kan man utläsa lagfarna ägare och för fastigheten skattepliktiga personer. I utdraget finns också eventuella inskrivna servitut både härskande och tjänande. Den till fastighetsregistret uppgivna bo- och boarean finns också angiven.

Övriga uppgifter kommer från säljaren och mäklaren vidarebefordrar dessa uppgifter till presumtiva köpare utan vidare granskning. Mäklaren kontrollerarvimte heller huruvida staket e.dyl. står inom tomtgränsen.

Alla uppgifter om renoveringar, dränering, badrumsrenovetigar, värmesystem, tillbyggnader, friggebodat eller andra uthus tar mäklaren direkt från säljaren och vidarebefordrar till köparen utan egen kontroll.

Köparen måste själv göra omfattande kontroller bl.a. hos byggnadsförvaltningrn. Det är förfärande.få som gör dessa kontroller. Men byggnadsnämnden är skattefinansierad och till för att svara på frågor.
 
IngMatt
Det blev ett nytt ämne då jag Googlade, ofta hamnade här igen med många andra som frågat samma sak men inte nyligen eller med rätt svar. För i samma sök fanns flera fällningar av mäklare som missat att bygglov saknas, inte ett ord om att det är köparens fel.

Den kommunala budgeten är ansträngd ändå så det är mer rationellt att mäklarfirman frågar och upplyser köpare. Det duger med ett standardmail per hus.

Däremot gör mäklare uppmätningar och visar vilken yta som taxerats, i detta fall 65+65 som visar hur oärlig säljaren är som hade över 400 totalt. Mäklare får även hålla reda på lån och det brukar fungera vad jag vet.

Jag kan gärna köpa svartbygge till marknadspris som det blir om alla får veta om problemet.
Bara att kolla byggplanen med måtten och ta dit minst en byggingenjör.
Är du mäklare?
 
Redigerat:
Mäklaren gör normalt inga mätningar heller, de går på säljaren uppgifter om storlek. Men om den är uppenbart felaktig eller om mäklaren av annan anledning har skäl att misstänka att uppgiften inte stämmer så kan mäklaren vara skyldig att undersöka själv.
 
Det vore intressant med en länk till fall där mäklare fällts för detta.
 
Jag tittade på några av de första träffarna, men de verkade handla om fall där mäklaren hade skrivit explicit att bygglov fanns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.