Finns det på något sätt möjlighet att kolla upp hur mycket lån som finns på en fastighet, jag menar om man ska köpa ett hus privat utan mäklare. Kreditupplysning på personen i fråga kan man väl göra, men finns det något annat sätt att bara kolla fastigheten i fråga utan att göra en kreditupplysning?


Tackar på förhand ps, hoppas jag postat på rätt ställe!
 
Du kan kolla upp hur mycket pantbrev det finns uttagna, det sätter en övre gräns.
 
-MH- skrev:
Du kan kolla upp hur mycket pantbrev det finns uttagna, det sätter en övre gräns.
Hur kollar man det?
 
Be den som säljer att ta skriva ut info om fastigeten från väbben.

Eller ring lantmätaren och fråga, tror det kostar gratis om du frågar på telefon.
 
Trodde först att pantbreven är offentliga, men efter att ha läst följande på Lantmäteriets hemsida verkar det inte så.

Utdrag ur Pantbrevsregistret kan begäras av den som senast har beviljats lagfart för fastigheten eller, om fastigheten är upplåten med tomträtt, till den som är tomträttshavare. Registerutdraget visar vem som är innehavare av datapantbrev för den aktuella fastigheten eller tomträtten. Endast lagfaren ägare, tomträttshavare eller annan med fullmakt har rätt att begära ett registerutdrag. Registerutdraget är kostnadsfritt och skickas ut via Posten.

Innehållet i Pantbrevsregistret är sekretessbelagt enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) 31 kap. 6-7 §§.
 
Pantbreven säger det ju inget om nuvarande ägares belåning av fastigheten. Tidigare ägare kan ha tagit ut mer pantbrev än vad nuvarande ägare behöver samt amorteringar kan ha gjorts.
 
Pantbreven i sig är inte offentliga, men väl uppgifterna om hur många pantbrev, och till vilka belopp, som finns.
I en köpsituation bör man inte slutföra en fastighetsöverlåtelse utan att ha koll på pantbreven. De flesta standardavtal för fastighetsöverlåtelse innehåller skrivelser som hanterar detta.

Edit: jag antar att det TS är ute efter är att eliminera risken att tredje man innehar pantfordran i fastigheten när h*n har köpt den.
 
När vi fick en bibba papper från mäklaren om huset vi ska kolla på så stod det som information hur mycket pantbreven var på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.