Jag ska fylla i min fastighetsdeklaration på mitt nybyggda hus, nu undrar jag om man ska försöka hålla nere summan för produktionskostnaden lite och inte ta med kostnader och arbete (tomt mm.)som jag har gjort själv. Vilka är för- och nackdelar med att hålla ner produktionskostnaden ?
 
I samma situation. Viktigt som jag förstår det är att inte "blåsa" upp kostnaderna mer än absolut nödvändigt. Kostnader hänförda till marken, trädgården och ditt eget arbete kan du ju skära bort. Men tyvärr är det inte enkelt: har du fundering på att sälja inom ett par år får du ju en högre reavinst, din egen nedlagda ansträngning hade ju då varit fin att få dra av från vinsten. Sen har du ju det där med värdeår, dvs när fastighetsskatten skall gälla och när den övergår i en fastighetsavgift. Där kan det ju röra sig om mycket pengar, i alla fall år ett om man bygger över ett årsskifte (och får betala 1% fastighetsskatt hela nästa år istället för fastighetsavgift då byggnaden är under uppförande = sjukt men sant) och när dina fria år inträder (5 första efter värdeåret etc.)

Saker att fundera på:
- kan det bli så att jag skall sälja inom överskådlig framtid
- vilket värdeår är smart att få, innan årsskiftet eller in i nästa år?
- hur hög blir min markavgift efter den nya uppjusteringen?
- Lönar det sig verkligen att harva på med ett egenbygge :)
 
Du kan vara lugn. Om du i framtiden säljer fastigheten måste du grunda avdragen på verifikat som skattemyndigheten inte på minsta vis kommer i kontakt med när du nu lämnar in din fastighetsdeklaration.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.