Kanske lite konstig rubrik.. men hur som helst har vi köpt ett hus som vi så småningom funderar på att bygga ut. När vi köpte huset verkade det på kommunen som att huset låg utanför detaljplanerat område och den kommunanställda min man pratade med sa att det ”antagligen inte” skulle bli några problem. Vi ville bo här oavsett så vi köpte huset utan vidare frågor.

När jag nu dubbelkollade med kommunen fick jag istället en detaljplan skickad till mig. Vår fastighet är alltså del av ett detaljplanerat område för fritidshus där husen max får vara 100kvm med 4,4m till taknock. Vårt hus är 109kvm idag.

Det som gör mig osäker dock är att vår fastighet inte tycks finnas med på kartan för detaljplanen. För flera utav punkterna står det ”för område betecknat med F” men planritningen är från när detaljplanen antogs på 50-talet och majoriteten av husen är byggda mellan 90 och 96, så varken fastighetsgränser eller vägarna stämmer riktigt.

Vårt område är alltså detaljplanerat men fastigheten syns inte på planritningen.
Har inte fått något svar från kommunen ännu, men har någon här varit med om något liknande? Hur går kommunen tillväga för att fastställa vilken plan som gäller för oss om vi inte finns med på ritningen? Kan vi på något sätt påverka?
 
Jag kanske skall tillägga att enligt detaljplanen gäller den för vår fastighetsbeteckning, så de har inte skickat fel.
 
harry73
Det är väldigt vanligt att det inte finns fastighetsgränser inritade i detaljplan eller att de i alla fall inte stämmer med dagens fastighetsgränser.
Men det spelar ingen roll. Står det 200kvm och 4,4m till nock är det det som gäller.
Kan vara att 109kvm ansogs vara en mindre avvikelse och att nan fick bygglov för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.