Hej!

Är mycket intresserad av en fastighet som saknar vägservitut för en del av vägen till fastigheten.

Har varit och pratat med grannen och som det låter på honom så kommer han göra sitt yttersta för att förhindra, försena, fördyra ett servitut. Han är nämligen själv spekulant på det aktuella fastigheten och äger all mark på båda sidor.

Nu vet jag att lantmäteriet kan tvinga till mig ett servitut men vad kan han göra för att förhindra mig detta, hur lång tid kan det ta och har han till dess möjlighet att blockera den befintliga vägen med vägbom etc?

Det känns såklart lite tråkigt att börja ett eventuellt fastighetsköp på detta sätt men i detta fall verkar det inte finnas något alternativ.

Tacksam för all hjälp!
 
Finns det för närvarande en väg till fastigheten? Får den nuvarande ägaren använda vägen? Finns det flera olika vägar? Kan du visa karta?

Ett framtvingande av tillstånd till väg (s.k. officialservitut) går förhållandevis snabbt och smidigt, och grannen måste ha _mycket_ tungt vägande skäl för att det inte ska gå igenom. Innan detta är klart får han som utgångspunkt inte blockera vägen eller liknande, detta kan under vissa omständigheter t.o.m. vara straffbart som egenmäktigt förfarande.
 
Är ni säkra på att ni vill ha en sån granne, på båda sidorna dessutom?
 
harry73
Jag tror inte att det ska vara problem att få servitut mot grannens vilja. Men vad är det för fastighet?
Permanentboende, fritidshus eller obebyggd?
Egentligen ska alla fastigheter ha en möjlighet att komma dit, och att denna fastighet inte har det betyder att du också måste kolla alla andra administrativa saker som bygglov avloppslösning, pantbrev, mm.

En annan sak som du måste fundera över är om du vill ha markägaren som granne. Det är kanske lätt att få rätt mot honom nu, men finns det andra saker som han kan bråka om i framtiden?
Grind över servitutsväg, ingen medverkan till avloppslösning, nya ledningar (vatten, el, tele, fiber) över hans fastighet.
Avverka skog eller plantera tät gran eller lärk bestånd bredvid er tomt.
Behöver ni honom för snöröjning?

Det fins massor med trådar på byggahus med folk som har problem med sina grannar inkl några av de problem jag nämnde. Så innan ni bestämmer er för fastigheten, fundera över hur mycket drt är värd er
 
Tack för snabbt svar!

Har tyvärr ingen fastighetskarta att tillgå, det finns en befintlig väg till fastigheten som brukats av nuvarande ägare i några decennier och förutsättningarna är sådana att det inte finns andra lämpliga dragningar eller för den delen användningsområden för marken där vägen är dragen på grund av terrängen.
 
Fastigheten är typkod näringsfastighet med skog, jordbruksmark och bostadsbyggnad, den är ansluten till det kommunala VA och EL nätet, fiber ej draget. Det finns inga pantbrev och ev bygglov är alltid bra att ha koll på men huset och alla byggnationer är såpass gamla att allt är preskriberat. Är medveten om att ett eventuellt preskriberat svartbygge kan påverka möjligheterna att få framtida bygglov.

Min personliga förhoppning är att han i framtiden ska kunna lämna detta bakom sig. I övrigt är vi inte särskilt beroende av honom men det är klart att om han aktivt handlar på ett sätt som ska försvåra livet för oss så finns det säkert mycket han kan göra...
 
Det skulle hjälpa mycket med en karta som visar lite av förutsättningarna på platsen.
Speciellt om det är gammal bymark eller en mer nyanlagd avstyckning spelar roll hur mycket historia som kan grävas fram för att påtala olika saker.

Går vägen enbart till det huset? Vem har tidigare skött underhåll etc. Är den anlagd för det syftet eller är det en "urgammal" brukningsväg från tiden när de var gemensamma för byn. Hur länge har det funnits hus på platsen?
Finns det servitut för andra delar av vägen, men inte just denna bit menar du?

Tror du att grannen verkligen kommer att obstruera när köpet är genomfört, eller är syftet bara att avskräcka så att du tappar intresset?
 
Har ingen tomtkarta men tog fram denna via hitta.se. Den röda streckningen är tillfarten till fastigheten, den blå streckningen är min ungefärliga uppskattning av vart den faktiska tomtgränsen ligger.

Tomtkarta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min förhoppning är att grannen tar detta med ro, men jag brukar förbereda mig på det värsta och hoppas på det bästa.
 
Varför inte dra infarten rakt ut till vägen när det ser ut som det gör? Varför köra en sväng på grannens mark när det inte behövs? Har Trafikverket satt stopp för en utfart till?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det syns inte på bilden men hade man dragit vägen rakt hade man åkt i fritt fall ner till huset. Vägen är redan nu i det brantaste laget.
 
Får du ett servitut, vilket du får om behov finns, har grannen inga juridiska möjligheter att stoppa detta. Å andra sidan är juridiken ganska tandlös mot tjyvgubbefasoner.
 
Ringde lantmäteriet idag, visst kan man få tillträde till sin fastighet. men ett tvingande ärende kan med dagens handläggningstid på 10 månader ta upp till 3 år med överklagande.

Dessutom uppskattade handläggaren jag pratade med att ärendet skulle landa på minst 50 000 kronor i handläggningskostnader.
 
En liten kommentar i lördagsnatten...

Ha inte för stora förhoppningar om en snabb och smidig handläggning från lantmäteriets sida.
Jag har ett rätt liknande ärende:
Lantmäteriet skapade två stora tomter, "hästgårdar" i närheten av var jag bor.
Men de "glömde" tillfartsväg. Hur man kan glömma det är "beyond me".
Så en långdragen process startades, som naturligtvis liksom i ditt fall även berörde en rättshaveristisk markägare.
Nåväl ärendet påbörjades 2012-02-14 och avslutades 2014-11-07.
Jag vet, för jag har hela diariet, "Dagboksblad", på papper, eftersom jag sitter ordfarande i den vägsamfällighet som de här två fastigheterna skulle anslutas till.
Och det var inga överklaganden eller något sådan, bara vanligt byråkratitrassel.
Alltså nästan tre år för att få rätten att använda en existerande liten grusväg :p

Så som sagt, vänta dig inga under av smidighet från Lantmäteriet!
Det är i mina ögon en riktig pajasmyndighet.

PS
Titta här:
http://www.atl.nu/lantbruk/lantm-terikostnad-blev-en-chock
 
Redigerat:
  • Gilla
Jolab
  • Laddar…
Hej! "Enligt 8 kap. 8 § brottsbalken döms bl.a. den som utan tillgrepp genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes olovligen rubbar annans besittning för egenmäktigt förfarande. Straffskalan är böter eller fängelse i högst sex månader, eller, om brottet är grovt, fängelse i högst två år. I 8 kap. 11 § andra stycket anges vidare vad som är straffbelagt intrång i annans besittning av fastighet. Enligt den bestämmelsen ska vad som sägs i 8 § om egenmäktigt förfarande äga tillämpning om någon gör intrång i annans besittning av fastighet, såsom genom att olovligen anbringa eller bryta stängsel, bygga, gräva, plöja, upptaga väg eller låta kreatur beta eller om någon obehörigen skiljer annan från besittning av fastighet eller del därav.", se HOVRÄTTEN ÖVER SKÅNE OCH BLEKINGE Avdelning 2 Rotel 23 DOM 2012-10-22 Malmö Mål nr B 126-12
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.