Har problem med min fasta telefon. Inkommande samtal fungerar utan problem likaså adsl men jag kan inte ringa ut i säg 2 fall av 3 ungefär. Har alltid kopplingston men samtalet kopplas alltså inte fram.
Någon som har felsökningstips innan man felanmäler eller är det kanske stationen som krånglar?
Har provat att bara ha en telefon ansluten till första jacket och allt annat urdraget men problemet verka kvarstå.
 
Det låter lite som ett kabelfel.
Om det är knas på en av ledarna kan ADSL funka fast det inte går att ringa.
Bed Skanova, Eltel eller vem som nu sköter nätet kolla!
 
Nej, man felanmäler till sin telefonoperatör, vanligen Telia.
 
Konstigt dock att det går alltid ringa in och att jag alltid får kopplingston. Trodde att kabelfel borde påverka även detta.
 
Tror det beror på att din telefon ej skickar iväg alla siffror i telefonnumret. Kolla med en annan telefon.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jo jag borde ha skrivit att jag testet med flera olika telefoner anslutna till första jacket. Den äldsta som sänder en kontinuerlig ton så länge man trycker på knapparna verkade fungera bäst men dock inte bra.
Igår efter jobbet (och givetvis efter gjord felanmälan) fungerar alla mina telefoner plötsligt igen och en grannes ( 1 km bort men med gemensam ledning med mig 2 km av 3) telefonlinje har slutat knastra vilket den gjort en tid så jag får väl avvakta och se om problemet kommer tillbaka.

Tack för tipsen dock.
 
Sedan någon vecka tillbaka har felet nu ändrat karaktär. Nu bryts samtalen ibland och jag får ingen kopplingston pånytt förrän efter ca 2 minuter. Då fungerar allt som det ska igen tills nästa gång det bryts. Verkar vara vanligast med avbrott efter 12 på natten.
 
Felanmäl det så får Skanova titta på det. Kan vara en skadad ledare som orsakar det hela genom antingen avbrott eller delvis kortslutning (Det senare kan ge riktigt "roliga" effekter)
 
En servicekille har varit och kollat i stationen och flyttat mitt abonnemang till ett annat magasin, vad det nu innebär? Hoppas att det är lösningen i alla fall.
 
Han har troligen flyttat dig från en ADSL utrustning till en annan i stationsändan baserat på vad deras språkbruk brukar betyda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.