Är på gång att bygga hus och funderar lite kring telefoni. I dagsläget har vi vårt gamla fasta telefon nr kopplat till en mobil telefonväxel, dvs dom som ringer det fasta nr kommer antingen till mig el min frus mobil men betalar bara vad det kostar att ringa det fasta numret. Vi har alltså ingen fast telefoni via telefonjacket i väggen.

Frågan är om det är klokt att göra på liknande sätt i vårt nybyggda hus? (Då slipper vi ju kostnaden för installationen)

Eller missar vi ngt här?
Bredband?
Hur skulle ni gjort?

Kloka kommentarer mottages tacksamt!!
 
Jag kör 4g med ip-telefoni vilket funkar bra med utomhusantenn då jag endast har 900m till masten.

Kostar 379 i månaden inkl bredband hos telenor.
 
Bygg ett Cat6 kabelnät i huset och förbered kanalisation för en anslutningspunkt. Cat6-nätet är ju bra till allt möjligt inklusive telefoni, och har ni kanalisationen kvar så borde ni kunna ansluta huset till kopparnätet till samma kostnad som nu senare. Om ni ska gräva i tomten så kanske ni kan lägga ner orange kabelskyddsrör till skanovas anslutningspunkt men undvika att ansluta kabeln.

Kan ni få bredband via fiber? Isåfall tycker jag att kanalisation för det, alt direkt anslutning är en bra idé. En annan idé kan vara att köra mobilt bredband med 4G - isåfall så borde ni kunna förbereda kanalisation från er centralkopplingspunkt i Cat6-nätet så att ni kan sätta upp en 4G-antenn på taket och på så sätt få betydligt bättre bandbredd.

Kör du någon annan leverantör än skanova så kanske du kan få anslutningen till telenätet gratis om du lägger ner kaben själv, se denna tråd.
 
I mitt nybygge har jag ersatt alla teleuttagen med dubbla cat6 uttag.
Vi kan inte få fast telefon i vårt område utan är hanvisade till 2 olika fiberleverantörer.
Skulle jag vilja ha IP telefoni så kopplar man enkelt detta till nätverksuttagen.

Jag har dock inte haft någon fast telefon de senaste 5 åren men det kan ju vara bra att det finns i fall behov skulle uppstå i framtiden, jag har dragit en hela massa nätverk i mitt hus.

Man får ju se lite till omständigheterna, vi har tex 2 olika fiberleverantörer, men de funkar inte riktigt lika, ena kör även TV via Cat6 medans den andra leverantören kör med en adapter till koaxialkabel.
Lika så kan det ju vara olika för telefon, så det kan ju vara läge att kolla vad just din tilltänka bredbandsleverantör använder för teknik, vissa bryter ju som sagt ut den digitala signalen till gammal hederlig signal, medans andra kör nätverkskabel till allt.

Det är ju dock spännande när en del som bygger i vårt område varken installerar tvnät eller nätverk utan de ska köra trådlöst till allt...
 
Om du skall ha fast telefon så köp ett paket med ett par trådlösa telefoner och ställ basstationen i teknikrummet eller där inkommande telefon kommer in. Då slipper du dra tråd för det i huset. Telefonladdaren utan basstation kan du sedan ställa ver du vill i huset och ladda telefonerna i.
 
Japp dect är grejen för fast telefoni. Räckvidden är bra och telefonerna billiga. Att dra telefonnät i huset (tvåtråd) är rätt onödigt, det är bättre med Cat6 som klarar telefoni plus mycket mer. Det fungerar med IP-telefoni också. Vi kör IP-telefoni hemma och har två dect-telefoner med en basstation kopplad till telefonidosan och ett enkelt laddställ.
 
Jag hade förberett rör för att blåsa in fiber i huset... kostar inte många kronor och det är framtidssäkert
 
Tack för länk och kloka svar!
Jag ska undersöka vad vi har för bredbandsmöjligheter i området och om fiber är möjligt. Fiber är ju alltid fiber, men man undrar ju hur det kommer se ut i framtiden. Kommer kapaciteten på mobila bredbandsuppkopplingar att bli bättre?
Idag har vi mobilt bredband som fungerar fint för våra behov. Förmodligen kommer vi vara två fastigheter som delar på bredbandet då min mor bygger jämte oss, så av den anledningen bör vi kanske ha högre kapacitet än idag.
Får helt enkelt undersöka detta mer och byggahus är ju ett bra ställe för det!
 
  • Gilla
Fredrik-i-skogen
  • Laddar…
Jag hade behållit den mobila växeln och mobiltelefoner för själva ringandet. Så kan du bocka av en del från listan. Finns ingen anledning att fundera på POTS idag överhuvudtaget ... möjligen då för ADSL.
 
Det finns en massa trådar här om varför fast bredband är bättre än mobilt (tyvärr brukar diskussionen bli lite infekterad men de bitarna får du skumma).

Kapaciteten för mobilt bredband har i princip nått den teoretiska gränsen, för själva tekniken. Det som återstår är att bygga fler basstationer (kostar pengar) och att fler frekvensband blir tillgängliga (tar tid och ökar inte kapaciteten med många storleksordningar). Fiber kommer alltid att ha mycket högre kapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.