Hej,

Kan hända att detta är fel forum man har alltid fått superbra hjälp här, så jag testar.

Mina föräldrars telefonoperatör har beslutat att inte längre erbjuda fast telefon via kopparkabel och här därför skickat ut en ny fast telefonapparat med ett simkort i. Samma telefonnummer, samma kostnad.

Problemet är att mina föräldrar är för gamla för att förstå den nya telefonen. De vill ha exakt noll extra finesser och knapptryck. Speciellt på en touchscreen som lirar sjukt dåligt när man har artros i fingrarna och dålig syn. De vill lyfta luren när det ringer, prata och sen lägga tillbaka luren i klykan när samtalet är färdigt. Och för att ringa: lyfta luren, trycka nummer som finns på en handskriven lapp bredvid apparaten, osv. Ja ni fattar.

Fråga: vet någon om det går att få till en teknisk lösning där de kan använda sin gamla telefon (japp, en Doro 312cs) med ett simkort?

Eller om någon är bättre på att googla än jag: finns det en sådan telefon på marknaden - en som har simkort men fungerar som en gammal hederlig? (Jag har inte hittat någon, inte från seniorsegmentet heller.)
 
G
Redigerat:
Eller en Tfn med röststyrning?
 
G Gooli skrev:
Denna kanske skulle fungera? Enligt beskrivningen : "Modulen kan även
användas för att ersätta en fast telefonlina för samtal så att man kan fortsätta att
använda sina fasta telefoner."
[länk]

Edit / Såg nu att den enligt manualen har en max samtalstid på 25 minuter. Kanske mindre bra.
Tack! Men det verkar knepig att installera den gamla fasta telefonen i denna? Eller är det bara att skala kabeln och sätta i plus rep minus? (chansar vilt här :) )
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller en Tfn med röststyrning?
Ja skulle kunna vara en nödlösning men vill helst ha den gamla kvar. Lyfta luren osv.. :)
 
G Gooli skrev:
Här är ännu en. [länk]
Verkar vara samma för lägre pris på amazon.se [länk]
TACK! Jag testar denna!
 
ullet
Tänk bara på att gsm-nätet är på g att monteras ner. Har inte i minnet vilket år som det försvinner, men handlar om typ ett par-tre år bort för Telia...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Så här skriver Telia:
Vill du ändå behålla dina fasta telefonapparater, behöver du köpa till en mobil router som kopplas till ditt första telejack.
Kan jag fortsätta använda de fasta telefoner jag redan har?
Ja, det kan du. Men för bästa samtalskvalitet rekommenderar vi att en eller flera trådlösa telefoner kopplas direkt i wifi-routern.

Om du väljer att koppla in telefonen via telefonjacket så behöver du en modularsladd. Tänk på att äldre telefoner kan orsaka problem med ljudet.
https://www.telia.se/privat/bredband/hemtelefoni/hemtelefoni-via-mobilnatet
 
Löst nu:

Kom på att jag hade ett gammalt 4-g Huawei-modem, B593 tror jag, som jag har tele-utgångar så jag testade det. Det var bara att koppla ihop och köra. Så nu fungerar telefonen som en gammal hederlig: ton när man lyfter luren osv.
 
  • En trådlös telefon och en Huawei-router på ett träbord. Tekniska enheter, kommunikation, uppkopplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
N Nilsson2018 skrev:
Hej,

Kan hända att detta är fel forum man har alltid fått superbra hjälp här, så jag testar.

Mina föräldrars telefonoperatör har beslutat att inte längre erbjuda fast telefon via kopparkabel och här därför skickat ut en ny fast telefonapparat med ett simkort i. Samma telefonnummer, samma kostnad.

Problemet är att mina föräldrar är för gamla för att förstå den nya telefonen. De vill ha exakt noll extra finesser och knapptryck. Speciellt på en touchscreen som lirar sjukt dåligt när man har artros i fingrarna och dålig syn. De vill lyfta luren när det ringer, prata och sen lägga tillbaka luren i klykan när samtalet är färdigt. Och för att ringa: lyfta luren, trycka nummer som finns på en handskriven lapp bredvid apparaten, osv. Ja ni fattar.

Fråga: vet någon om det går att få till en teknisk lösning där de kan använda sin gamla telefon (japp, en Doro 312cs) med ett simkort?

Eller om någon är bättre på att googla än jag: finns det en sådan telefon på marknaden - en som har simkort men fungerar som en gammal hederlig? (Jag har inte hittat någon, inte från seniorsegmentet heller.)
https://www.telia.se/privat/bredband/hemtelefoni/hemtelefoni-via-mobilnatet Mobiltelefon och fast telefon. Reklam för hemtelefoni. Två personer använder smartphones. Logotyp: Telia. Swedish text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första av allt får vi nog bita i det sura äpplet och börja inse att det fasta telefonnätet förr eller senare lär vara helt nedstängt i Sverige. Är själv mycket stor anhängare till det fasta telefonnätet som onekligen fungerar 24/7 i motsats till det förbannade mobilnätet som strular alltför ofta. Nästan jämt ärligt talat!

Sedan får vi bara inse fakta att 3G nätet håller på och stängas ned även det. Jag tror inte det finns så många master kvar idag juli 2023 som är aktiva på 3G. Kvar är då gamla 2G som påstås ska vara nedstängt till sista december 2025. Hur det går med det däremot vet vi inte än.

Då har vi kvar 4G och det senaste 5G.

Det stora problemet här är att många telefoner som säljs idag påstås vara 4G telefoner. Och det är de på det sättet att själva telefonen kan kommunicera med 4G nätet. Men det krävs ju också att operatören har godkänt telefonen att kommunicera på deras 4G nät och kanske det viktigaste - att den fungerar BÅDE att ringa med och fungerar på internet.
För att den ska fungera att ringa med krävs att operatörer har gett telefonen ett VoLTE godkännande. 4G = LTE. VoLTE = Voice over LTE. Och där är det största problemet idag juli 2023.
Nyare smartphones är VoLTE godkända av ex Telia. Men nyare "hemmatelefoner/tryckknappstelefoner" är det INTE!!!


Så vill man ha en gammal tryckknappstelefon ståendes på bordet hemma och få den att fungera över 4G och 5G nätet så är det nog bättre att ha is i magen och avvakta. Det största problemet är nog snarare att operatörerna inte ser "gamlingarna" som en stor köpstark målgrupp som köper nya telefoner ett par gånger per år för tusentals kronor så därför skiter operatörerna i den grupp som en gång i tiden byggde upp det svenska telefonnätet. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.