Skall anlita snickare till att bygga takkupa. Försöker hitta någon som jag själv kan hantlanga till. Det borde fungera smidigt eftersom takkupa är ett enklare jobb.

Skall jag vara med själv och hantlanga så fungerar det väl inte att be om ett fast pris utan då är det väl bara löpande räkning som fungerar. Snickarn kan ju inte veta hur duktig jag är.

Hur bör man skriva kontrakt map event förseningar, undermåligt kvalite', betalningar etc. Vill gärna ha detta överrrenskommet skriftligen innan vi anlitar ngn.
 
ArcTeryx skrev:
Grundtesen vid alla köp är att fast pris blir billigare,
Skulle snarare säga att det är tvärt om, vid fastpris tar entreprenören ofta till ganska rejäla marginaler för att inte gå back på jobbet.

problemet kan vara att hitta en entreprenör som är villig att arbeta mot timpeng då fler och fler vill arbeta mot fast pris då han/hon tjänar mer på detta.

fördelen med fastpris är att man vet på förhand vad det kommer att kosta (tillägg exkluderat givetvis)
 
Jag tycker att detta är en sak som är lätt att svara på rent spontant, men som är svårare att svara på när man tänker efter lite. Rent spontant vill man ha fastpris eftersom man då vet exakt vad man får betala och det kan vara positivt så att man inte får några överraskningar. MEN, det är samtidigt lite klurigare än så enligt min mening. Jag jobbar i IT-branchen med affärssystem och vi gör ganska ofta kundanpassningar i systemen. Det kan röra sig om småsaker som tar någon dag men också stora saker som kan ta 30 dagar och uppåt. Samma diskussion uppstår ofta där, d.v.s. om kunden ska ha det via fastpris eller löpande räkning. Man kan tycka att byggnranchen och IT-branchen är långt ifrån varandra men det finns många likheter och en av dom är att man ofta TROR att det man ska göra ska göras på ett visst sätt men att det finns X antal saker under vägen som gör att det man tänkte göre var omöjligt att göra, d.v.s. det finns många gånger en stor osäkerhetsfaktor och det är denna som gör fastpris svåra.

När vi sätter fastpris räknar vi i stort sett alltid på en osäkerhetsfaktor på 25-50%. ALltså, om jag tror att något tar 10 dagar lägger jag på 2,5-5 dagar i osäkerhetsfaktor i det pris kunden får, helt enkelt beroende på att jag måste ta höjd för osäkerheten. Det handlar ju inte om att jag vill lura kunden utan att jag vill försäkra mig om att jag själv inte går back. Om jag tidsatt något till 10 dagar och det tar 15 dagar är det i stort sett aldrig för att jag räknat fel på de komponenter som ska göras som jag visste om skulle göras. Det är heller inte för att jag har klantiga eller lata programmerare utan det är nästan alltid för att det dyker upp hinder på vägen som jag från början inte kunde förutsäga. Slutsats: För min kund innebär det krasst sett att den risk som han/hon hade haft vid ett uppdrag via löpande räkning iof försvinner vid fastpris men i 9 fall av 10 får kunden betala mer vid ett fastpris än han/hon gjort vid löpande räkning.

Nästa dilemma är: Vad ingår i ett fastpris? Självklart ska man skriva ett ordentligt kontrkat vid fastpris, men var går gränsen när det gäller uppdraget? Ett exempel: Ett journalhanteringssystem där läkare/sjuksköterskor skriver journaler rakt in i en dator istället för på papper skulle levereras till ett sjukhus, med fastpris. Efter leverans frågar kunden "Jaha, men här är ju ingen stavningskontroll?!" varpå leverantören svarar "Nej, varför skulle det finnas det? Det står inte i avtalet!". Kunden svarar "Amen det fattar väl ALLA att stavningskontroll ALLTID måste ingå". Dilemmat är alltså att det finns saker som kunden tar för given SKA finnas med men som leverantören inte tycker samma sak kring. Om du beställer en dörr av en snickare till fastpris kanske du tycker det är självklart att dörren ska ha ett handtag men det kanske itne snickaren tycker?

Sammfattningsvis: Fast pris kan vara bra om du vill veta exakt vad du vill betala, MEN räkna med att det oftast blir dyrare och se till att avtala kring ALLT som ska ingå.

Personligen har jag gjort såhär i mitt hus jag håller på att renovera: Jag tar inte fastpris på NÅGOT. Istället anlitar jag hantverkare jag litar på och som jag är nöjd med. Om dom fakturerar mig 10 timmars arbete så litar jag på att dom verkligen redovisat tiden rätt och jag anser då också att jag inte betalar mer än jag borde.

Ja, lite synpunkter från mig. Jag säger inte att det ena är rätt och det andra fel, jag vill bara belysa lite olika situationer!
/Kristian
 
ArcTeryx skrev:
Jag håller med om att ekvationen är komplicerad och det finns inget entydigt svar. Varje affär måste värderas utifrån sina förutsättningar.

Själv jobbar jag helst med konkurrensutsatta upphandlingar... visst ofta försöker leverantörerna ha lite säkerhetsmarginaler.... men sen är det många säljare som är väldigt säljkåta och filtrerar bort allt vad säkerhetsmarginaler heter. Det finns ett uttryck som ofta hörs: "den som räknar mest fel får jobbet"... vet inte hur många gånger jag fått leverantörer att offerera jobb som de gått back på. Är det då fastpris så är det större sannolikhet att priset kan pressas i botten.

Visst är omfattningen osäker så är det absolut bäst att köpa på löpande eller självkostnadsprincip. Konsulttjänster såsom IT-tjänster passar som regel väldigt löpande, eftersom beställaren har ganska svårt att sätta fingret på vad som ska göras.
Japp, visst är det ofta så att man som säljare sätter ett pris som är beroende på konkurrenter och det tycker jag kan vara en fara för köparen i vissa lägen. Säg att jag gett ett pris på 100K på en sak till en kund. Jag tänkte tagit 150K men gick ner till 100K för att få affären. Efter att ha arbetat 70% av den tänkta tiden träfar jag break-even, d.v.s. allt arbete jag gör efter denna tidpunkt går jag egentligen back på. Då är det lätt som leverantör att tulla lite på kvalitet, för jag vet ju att jag torskar pengar för varje timme jag jobbar. Nu säger jag inte att jag jobbar så eller att alla hantverkare jobbar så men jag vill peka på risken man kan drabbas av som kund om säljaren sålt sig för billigt så att säga.
 
patrikz skrev:
Skall anlita snickare till att bygga takkupa. Försöker hitta någon som jag själv kan hantlanga till. Det borde fungera smidigt eftersom takkupa är ett enklare jobb.

Skall jag vara med själv och hantlanga så fungerar det väl inte att be om ett fast pris utan då är det väl bara löpande räkning som fungerar. Snickarn kan ju inte veta hur duktig jag är.

Hur bör man skriva kontrakt map event förseningar, undermåligt kvalite', betalningar etc. Vill gärna ha detta överrrenskommet skriftligen innan vi anlitar ngn.
Det är lätt att sväva ut i generella lösngar här men jag ska försöka ge dig min syn på just din situation. Jag hade letat upp en hantverkare jag känner förtroende för och som jag tror gör ett bra jobb. Sen hade jag bett honom om en uppskattning på vad han tror det skulle kosta, gärna med hänvisningar som "Om vi måste växla av en takstol går det si och så må¨nga timmar extra" osv. så att du får en rimlig uppskattning av timmarna. Sen hade jag gjort ett avtal angående leveransen, alltså NÄR han kan utföra jobbet och kanske någon garanti för att det ska vara klart innan ett visst datum. När det gäller betalning hade jag inte accepterat något annat än betalning efter att jobbet är gjort, ingen förskottsbetalning. Dels är du i bättre förhandlingsläge om något skulle gå fel och du vill få ersättning för dåligt jobb eller nåt sånt, och dels tycker jag att krav på förskottsbetalning tyder på dålig ekonomi hos hantverkaren och det tycker inte jag känns tillförlitligt. SOm sagt, inga sanningar, vara mina åsikter i ämnet :)
 
Ett fast pris är i 99 fall av 100 att föredra i den "enkla entreprenaden" Bygga till eller smälla upp en villa är bland det enklaste man kan kalkylera. Det finns en sak som kan gå åt helvete på riktigt det är markförhållanden... Där friskriver sig 110 av 100 entreprenörer sig. Vad gäller mariginaler vi fastpris entreprenader så loigger de generellt på runt 12% av det bedömda priset. Dock beror mariginalen på hur mycket administration företaget släpar på. Ett stort företag har större GK än ett litet men i gengäld har det större en "bredare" kunskap. Det stora företaget aktar sig iofs att beblanda sig i affärer med privatpersoner då det är juridisk/kontrakts kobbigt att hantera...
Fast pris bedömningen görs på tillgängliga handlingar, bilder elelr vad som nu finns. Ju bättre handlingar desto bättre(rättvisare) prisbedömning. Har man fullt underlag vill jag lova att du får en billig entreprenad men en hög projekteringskostnad och projektörer är dyra. En dålig projektering ger ÄTA så det visslar om det och det kan dra iväg utan styrning... Ett planerat jobb på 1 mille kan lätt landa på 2....
Dock hjälper det inte i detta fallet att köra på löpande men du har kanske mer "koll" som kund på vart pengarna försvinner....

Dock börjar parnering och dylika upphandlingar bli vanligare i branschen detta ställer dock högre kunskaps krav på beställare samt öppenredovisning från entreprenören. Denna typ av entreprenadform kommer växa.... Kanske så även in i "privat byggar branschen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.