Om du har bundit räntan på ditt bolån i tio år så binds det automatiskt om i ytterligare tio år om du inte meddelar banken något annat innan lånet löper ut. Om du är på långsemester, har en besvärlig period på arbetet eller av något annat skäl missar ombindningen struntar banken i. Du kan dock köpa ut dig från tvångsbindningen, men det kostar multum.
Det här systemet använder sig de flesta bankerna av idag.

Du kan läsa blogginlägget här: Fast med 6% ränta i tio år
 
Nej, vad är så upprörande? Att räntan gått ner?

Vad skulle banken ha gjort annars, löst lånet och tagit panten? Låna ut pengarna gratis tills vidare? Välja en annan bindningstid med andra villkor som banken själva sätter?
 
Banken ska förhoppningsvis också försöka ta tillvara kundens bästa och det är nog knappast att binda 10 år på 6%. Det mest rimliga om inte kunden gör ett aktivt val och inte banken personligen fått bekräftat kundens önskemål att fortsätta binda på lång sikt är att lånet övergår till rörligt (3-månaders) så att kunden inte är låst utan att gjort ett nytt aktivt val.
 
Man får ju se till de räntorna som var aktuella när det var dags att bestämma sig. Det fanns ju folk som friviligt band lånen på 25% en gång i tiden.

Så man skall binda på 3 månader åt kunden, dvs välja en bindningstid åt kunden? Då tycker jag det är ärligare att ta samma som kunden valde förra gången.

Det brukar också vara en vanlig princip vid automaförlängning av avtal, att det fortsätter på samma löptid som innan
 
Inte ett dugg upprörande. Om räntan istället hade rusat upp tror jag det hade varit annat ljud i skällan.

Man kan som privatperson inte tro att nån annan kollar upp allt åt en och säger till gör si och så utan man får helt enkelt ta ansvar för sina handlingar och har man valt att binda på 10 år så kollar man väl upp vad som gäller när löptiden går ut.
 
Nja... Ännu ett sätt för banker att sno åt sig det de kan bakom ryggen på folk...som tyvärr ofta litar på att banken tar hand om deras intressen.
Det vill de iallafall ge sken av vid rådgivning och liknande.

Har ni glömt att man för inte så länge sedan var tvungen att LAGSTIFTA om att bankerna skulle informera om risken att förlora stora belopp på av dem föreslagna placeringar.

Något de mer än gärna höll tyst om..

Till och med de hatade Elbolagens avtal går över till ett tillfälligt och rörlig avtal med möjlighet att ingå vilket avtal man behagar.

Nej riktigt oseriöst.. När det togs fram i ljuset att satellit tv leverantörerna förlängde sina avtal på samma sätt blev det ramaskri..

Då gällde ett till två år...

Det gick dessutom att resonera med dem, få dem att inse orimligheten med ett sådant förfarande och få abonnemanget avslutat.

Måste vara skönt o driva bank.. alla är beroende av en och man behöver inte slåss om nöjda kunder med konkurrenter.

ALLA konkurrenter är lika GIRIGA
 
Det kallas negativ avtalsbildning, men antar att det står i något finstilt villkor om att det förnyas. Nej, upp till kamp mot bakerna - själv har jag spelat tre banker mot varandra och kommit ner på 3,05% på hela vårat huslån
(0,35%) i ränterabatt i två år.
 
"De hatade elbolagen" ? Vad barnsligt...

Såhär står det i mina villkor från min elleverantör.

"Om kunden inte meddelar nytt val av avtalsalternativ eller inkommer med uppsägning förlängs avtalet med en ny tidsperiod om ett år till då rådande villkor och pris"

Rörligt blir det inte.
 
K
Detta är inte alls upprörande. Är man inkompetent nog att inte hålla reda på sina lån så får man räkna med detta.

Är mer upprörande med dessa ROT-avdrag som ska tas från allmänna skattemedel för att subventionerna välbärgade bostadsägare.
 
Även icke välbärgade bostadsägare får lika mycket subvention...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.