Har en 25m markkabel nergrävd i skyddsrör mellan hus och carport.
Ungefär i mitten (i en rabatt) går den upp i en loop/ögla över mark. Där vill vi nu kapa kabeln och skarva på ett permanent eluttag. Vad behövs för förankring/prylar här? Slå ner en tryckt regel och skruva fast ett uttag på känns väl lite för enkelt eller?

Har bara hittat små markspjut med eluttag och stickpropp på för tillfällig inkoppling.
 
  • Gilla
tecla
  • Laddar…
Tycker inte det låter så fel med en tryckad regel - vad som helst som är stadigt och beständigt. Jag skulle däremot skarva kabeln i en robust kopplingsdosa beroende på höjd över marken och hur utsatt den är. Ett uttag kan sedan kopplas på denna dosa. Bygg gärna en liten huv över uttaget för skydd mot regn.
 
Tag inspiration av ett fristående motorvärmaruttag ? Kanske finns begagnat också.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Men en kontrollfråga då: Är kabeln skyddad av jordfelsbrytare i matande ände?
 
P
HasseTeknik skrev:
Tag inspiration av ett fristående motorvärmaruttag ? Kanske finns begagnat också.
Har byggt som en fågelholk fast utan framsida och botten där jag skruvat fast ett eluttag. "Holken" är monterad på ett rör som är nedslaget i marken. Funkar bra och kostar inte så mycket att tillverka.
Används bara på vintern och är anslutet med en gummikabel men ska det vara permanent så är nog en kraftig tryckad stolpe att föredra så att kabeln kan klamras ordentligt och kanske med ett kabelskyddsrör.
 
Redigerat:
Och INTE med en gummikabel, en riktig jordkabel är bättre i mark och inte minst billigare. Den är inte grövre än en gummikabel och lika lätt att ansluta.
 
P
Jo som jag fattade det har han redan en jordkabel.

"Har en 25m markkabel nergrävd i skyddsrör mellan hus och carport.
Ungefär i mitten (i en rabatt) går den upp i en loop/ögla över mark
"
 
Men du har en gummikabel ;)
 
P
Jo fast min är ju inte permanent, sätter ut den till vintern och tar bort den på våren men visst en markkabel med en fast installation vore att föredra. Står på to do listan :)
 
Ok då får det bli en tryckt stolpe/regel och kabelskydd på denna samt huv/fågelholk. Min elektriker gav ungefär samma svar.
Jordfelsbrytare finns i centralen.
Var nått år sedan jag grävde ner kabeln men vet att jag köpte en som fick förläggas direkt i marken fast jag la den inne i ett skyddsrör ändå. Så det borde väl vara en jord/markkabel jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.