Hej!

Varför får man inte koppla lampsladd i rör till en kopplingsdosa??

blir det för varmt i röret?

/S
 
Ja, det kan man lungt säga. Lampsladd är 0.75 mm2 och inte dimensionerad för att klara 10A säkringar. Minsta tillåtna ledararea är 1.5 mm2.
 
oki va synd!

Jag har köpt hyllplan med inbyggd belysning som sitter i överskåpen i köket och det är väldigt väldigt låångt till ett eluttag,,,så det innebär att då får dom sitta där utan att kunna användas.

Tack för svar
 
Du kanske kan hitta någon annan lösning, tex få ett uttag monterat i närheten av hyllan?
 
Kan jag klippa kabeln innan den går in i röret och sätta på en sockerbit och därifrån dra 1,5 kabel in i röret till kopplingsdosan?
 
Du får inte koppla ihop en lampsladd med en fast installation
 
Har du rör fram till kopplingsdosan?? Då kan man skicka dit 1,5kvm fk el godkänd installationskabel och där sätta ett uttag och stoppa in stickproppen i uttaget.
 
jag har dragit rör strax under överskåpen till en kopplingsdosa som sitter lite illa till för att göra till ett uttag,, så det skulle se rent ut sagt skitfult att dra stickpropp till detta ställe,,,,hur jag än vrider och vänder har jag arslet bak :)

Lutar nog åt att jag får skruva ner överskåpen monter bort belysningshyllplanet ,sätta dit träskivan istället och köpa armatur att sätta under för fast installation,,,,,,1500 spänn i sjön......

/S
 
Har du inte möjlighet att gå med en godkänd installationskabel, exvis EKK, från dosan och sätta ett uttag i eller ovanför skåpet?
 
Gp skrev:
Du får inte koppla ihop en lampsladd med en fast installation
Och spottrafos med fast SKX som anslutningssladd? OK att man inte ansluter en bordslampa fast men inbyggda apparater med icke utbytbar SKX verkar det inte finnas något hinder för.
 
kan du inte förlänga kablen helt enkelt..så den når vägg uttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.