Jag har skummat tidigare trådar men de är minst 5 år gamla.
Jag ska snart stänga väggarna i garaget/förrådet och har alltså möjlighet till dold dragning.

Vill på ett snyggt och enkelt sätt dra fram tryckluft till kanske fem anslutningspunkter varav en utomhus.
Vi pratar det vanliga, renblåsning, spikpistoler, muttermaskin, pumpa bil- och cykeldäck och kanske även sprutmåla någon gång.

Har idag en sån där släpbar komprossor med hjul och typ 50 l tank. Kommer nog koppla in den till den fasta installationen som en början, och kanske i framtiden köpa en bättre begagnad fast kompressor istället.

Jag kommer göra jobbet själv. Vill komma undan hyfsat billigt och prisvärt, drar gärna dolt bara för att jag kan :) och det blir snyggt.

Vad bör jag tänka på och vad bör jag använda? Har sett mängder med alternativ i de tidigare trådarna.
 
  • Gilla
Kallescaviar
  • Laddar…
Jag köpte en rulle PEX-rör och en driva med kopplingar och drog i mitt garage; har visserligen bara varit driftsatt en månad, men än så länge är jag jättenöjd! Relativt billigt, lättarbetat samt relativt lätt att ändra om man skulle vilja i framtiden...

PICT0041.JPG
Jag har två stycken 3hk, 50l kompressorer på vinden, en ringledning uppe på vinden och sedan 5st stick ner i garaget. Jag drog även en separat ledning för dräneringen med självfall från kompressorerna ner till vasken i garaget...
 
  • Gilla
  • Älska
enRödjävel och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket är billigt? :-/ jag funderar på att köpa kopplingar med skärringar från Kina och bygga med alurör. Håller på att leta leverantör nu...

När jag projekterat så kan jag ge en prisindikation. Funderar på 32 alt 40mm som stam. Overkill så klart men bättre för grovt än smått :p
 
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag snålade lite och körde 15mm PEX från Biltema; i och med att jag oftast kommer vara den enda som använder tryckluften så borde en 15mm ringledning med en totallängd på ca. 25m klara mina 400l/min @ 6bar ganska bra... Då slapp jag köpa en rulle grövre slang till ringledningen och klenare slang till sticken eller övergångsnipplar i anslutningarna till snabbkopplingarna...
 
PEX är helt klart prisvärt :-/ får jämföra när jag har alla siffror på plats :-/. Och kopplingarna för transair var inte direkt billiga :-O men man får säkert vad man betalar för. Transair kostar 288kr för en t-skarv, för kinesen får jag ge 57kr + frakt & tull :-/
 
lt1cobra skrev:
Hur mycket är billigt? :-/ jag funderar på att köpa kopplingar med skärringar från Kina och bygga med alurör. Håller på att leta leverantör nu...

När jag projekterat så kan jag ge en prisindikation. Funderar på 32 alt 40mm som stam. Overkill så klart men bättre för grovt än smått :p
"Billigt" betyder för mig prisvärt / inte onödigt dyrt. Prylarna från TRANSAIR känns just onödigt dyra.

Jag ska räkna lite på skillnaden mellan blåa metallrör med kopplingar, jämfört med PEX. Jag tror jag har massor av 32 mm pex (överkurs som sagt) liggande vilket kanske avgör. Men svårt att få det rakt med pex som kommer från rulle antar jag.

Sen har vi frågan om infällt eller utanpåliggande. Infällt kräver ju en säkerhet i att det är bra grejer. Utanpå kan man chansa lite.

Min släpbara kompressor är på 8 bar idag, kan tänka mig att jag vill klara åtminstone 10 i framtiden med nåt stationärt.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Jag fick lära mig att vid installation av rör för tryckluft måste de alltid luta mot ett uttag. Det för att vattnet som alltid kommer att hamna i rören ska kunna rinna ut.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
kurre86 skrev:
Jag köpte en rulle PEX-rör och en driva med kopplingar och drog i mitt garage...
Då jag planerar någonting liknande så måste jag fråga, hur har du lyckats göra övergången från PEX till tryckluftskoppling? Enda övergången jag lyckats hitta från 15mm PEX till 3/8" gänga verkade ha ~6mm innerdiameter..
vill hålla det på minst 10mm innerdiameter då färgspruta, mutterdragare och allehanda slipar trivs med högt flöde.
 
Redigerat:
ZipLock skrev:
Jag fick lära mig att vid installation av rör för tryckluft måste de alltid luta mot ett uttag. Det för att vattnet som alltid kommer att hamna i rören ska kunna rinna ut.
Jag har tänkt mig ett enklare system, kompressor med extra tank (96l) i hörnet i verkstan, kopplat till en såndär automatiskt slangvinda ovanpå. Vanlig bollventil till 96 liters tankens botten som man kan glätta lite på så blåses kondensvatten ut...

Kan tänka mig det blir svårt att leda bort vatten ur en ihoplindad sådan. Undrar om det är något att bry sig i eller ej.

Jag har läst att vattenavskiljare ska vara så långt bort från kompressorn som möjligt så luften hinner kylas och kondenserar, så därför har jag en vatten/oljeavskiljare som jag monterat med snabbkoppling, jag lägger det mellan det verktyg jag tycker behöver ren luft, som en färgspruta.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har kört PEX väggfäste med 1/2" gänga Biltema 866063, bussning 1/2"->3/8" (Biltema 879832 och sedan snabbkoppling för tryckluft, Biltema 15587.
Stödhylsan för PEX-röret är då trängsta delen utöver själva snabbkopplingen, det tycker jag känns OK...
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Det kan inte stämma. Snabbkopplingen har ju också invändig gänga.
 
Dom har både in och utvändiga snabbkopplingar på biltema dock, så inga problem, bara ta rätt grej.
 
Är det ingen som provat enklare variant med mer plastslang typ http://www.swedol.se/pa-ror.html? Liknande har de använt på industri jag har jobbat. Verkar väldigt lättarbetat och man köper kopplingar som man bara trycker in slangen i och vill man ta bort slangen så är det lika lätt. Exempel på koppling http://www.swedol.se/rak-skarv-78851.html.Borde väl bli billigare än andra alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.