Har hittat flexrör i huset med oanvänd telekabel, hoppas kunna dra nätverksakabel i den.
Jag har inte prövat med någon drag tråd så vet inte om det är massa jobbiga vinklar, men förmodligen är det inte perfekt dragna rör så helst någon mjuk kabel.
Har 500/500mbit fibrer. Kabeln blir ca 12 till 15 meter i vägg. Troligen ligger elkabel i rör i närheten.
Behöver jag cat 6a eller räcker det med cat 6? Skärmad eller oskärmad?
Läst att 6a är svårare att fixa kontakterna på samt är styvare. Men läste också någon söm dragit cat 6 och hastigheten blev usel. Vill inte göra massa jobb och så får jag inte i närheten av hastigheten som är möjlig.
Solid cat 6 känns bäst att dra men vad är dess begränsningar?
 
Du ska ha oskärmad, dvs UTP, installationskabel. Både cat 5e, 6 och 6a klarar 1 Gb/s. Troligen går även 10 Gb/s över cat 5e när det gäller dessa korta avstånd, men inga garantier.
Ta den bästa kabeln som fortfarande går att använda i dina rör helt enkelt.
 
K kultingen skrev:
Solid cat 6 känns bäst att dra men vad är dess begränsningar?
Inga direkta. Om man får problem med hastigheten (och exv. bara kör 1Gbps) så är något direkt fel på installationen. Och vi pratar då om den uppenbara typen av fel som "missat att kontaktera ett par korrekt". Om man missar det och inte kontrollerar enkel kontinuitet så kan man få en kabel som klarar 100 Mbps (den äldre standarden klarar sig med hälften av paren i ledningen) men självklart inte högre hastigheter. Problemet är att de flesta enheter då förhandlar fram en 100Mbps uppkoppling och nöjer sig med det. Du får inget felmeddelande eller dylikt.

Förutom det så är det ganska enkelt. Antingen fungerar det eller så gör det inte det. Efter att man kollat att allt ha bra elektrisk kontakt så använder man exv. två datorer och skickar max med trafik mellan dem. Sedan så kollar man räknarna för interfacen, framförallt då de som har med fel att göra "exv. framing errors". Om dessa inte står på noll så är något fel och man får felsöka.


P.S. Om du har ont om plats och korta dragningar så fungerar en "slim"-kabel utmärkt. De är rejält mycket mindre men klarar inte full längd (100m) och antagligen inte 10Gbps i framtiden. De är dock trevliga att arbeta med och går att få fram två i ett trängre rör.
 
  • Gilla
abex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.