Hej! Har en stuga på ca 130kvm med källare och två plan. Är där längre perioder under somrarna och enstaka veckor vår, vinter och höst. Elområde 3. Min fundering är om det är värt att binda elpriset då uppvärmning sker helt med bergvärme, helt enkelt för att den inte behöver jobba så mycket under sommarhalvåret men desto mer vintertid. Något annat stort elförbruk sker inte (bastun är vedeldad tex). Ingen elbil, modern diskmaskin och tvättmaskin som används sparsamt. Hittat erbjudande från fortum med fast pris 103öre/kwh, då ingår ej elnätsavtalet.

Hur har ni gjort i liknande situation?

Vänligen
M
 
Om du vet att det är varmt/milt väder och blåser rejält på vår, vinter och höst verkar det synnerligen osmart att binda.
Fast om du vet att det är -30C och vindstilla just de veckorna ni är i stugan kanske det är smart.

Vet man precis hur framtiden ser ut är det ett enkelt val. Annars är det en gissning.

Det man med säkerhet vet är att elbolagen har rejäl marginal på sina bundna priser, för att inte förlora pengar och ev gå i konkurs. Dvs den som tjänar på bundet pris är elbolaget. Och den som har tur. Det går alltid att hitta en vinnare i alla lotterier, men korrekt avrundat är ofta antalet förlorare 100%. Det är så jag ser bundet elpris.

Lever man på marginalerna eller vet man att man inte klarar väldigt höga elpriser men att ett bundet pris går att leva med kan man binda.
 
Ja, du bör nog binda eftersom du ställer frågan.
 
Om du kan styra bergvärmepumpen kan du köra den på lägre temperatur under dagen och högre temperatur under natten. Om ingen är där spelar det ju ingen roll om det blir 15 grader inne. Om du får till detta så kan det löna sig med rörligt timpris eftersom majoriteten av förbrukningen då kommer ske under natten.

Jag är rätt så säker på att priset för dessa timmar kommer vara lägre än Fortum och 103öre/kWh.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
@optimizer Kanske det.

Men det vet vi ju inte. Vi saknar information om anledningen till att bundet pris övervägs. Innan vi vet går det inte att svara på frågan ordentligt och komma med ett vettigt råd. Det blir bara generella tankar och sanningar. Men varje situation är olika.

Så varför tror @Vrana det är någon mening med att binda. Vad vill du uppnå?
 
Som jämnförelse så är jag lite tveksam till om jag någon gång hittils i år betalat så mycket som 103 öre för elen i E3.
 
Att ens överväga att binda priset måste ju bottna i en viss oro att drabbas av en ev. "elprischock". Man är helt enkelt beredd att betala lite mer för en försäkran om vad priset bli framöver. Därför tror jag rådet till alla som ställer frågan om de ska binda till x öre/kwh eller ej är: Ja-bind så du slipper oroa dig.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Attitudeswe
Du har ju redan försäkrat din energianvändning en gång genom investering i BVP. Behöver du verkligen försäkra den en gång till med bundet elpris?

Dra ner temperaturen när du inte är där. Kan inte ta många timmar att på distans höja tempen inför besök.

10 grader räcker vid plusgrader ute. Lite mer kanske vid kraftiga minusgrader för att undvika rörfrysning.
 
Det var november, december 2023 och januari 2024 som kW-priset låg ganska exakt 1kr/kWh räknat med moms. - hade du problem med räkningarna då ??

Men visst - ingen längtar tillbaka till november-december 2022, då var det dyrt, en panik uppdrivet av Putins 'gasleveranssvårigheter' (det innan kriget med Ukraina startade) men fråga är om det kommer att upprepas...

Jag brukar titta i https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
 
optimizer optimizer skrev:
Att ens överväga att binda priset måste ju bottna i en viss oro att drabbas av en ev. "elprischock". Man är helt enkelt beredd att betala lite mer för en försäkran om vad priset bli framöver. Därför tror jag rådet till alla som ställer frågan om de ska binda till x öre/kwh eller ej är: Ja-bind så du slipper oroa dig.
Det är klart om man oroar sig så mycket över elprisets förändringar att det är ett problem kan man överväga bundet pris. Det är ju inte direkt normalt. Där är iofs inte normalt att vara normal utan normalt att vara onormal. Så inget ont menat. Men frågan är nog om man inte då oxo skall ta hjälp och bli av med oron först.

För som jag skrivit tidigare det blir alltid dyrare med bundet pris för de allra flesta. Jag skulle nog fokusera på att hitta något vettigare att lägga pengarna på än överpris på elräkningen.
 
Man kan ju faktiskt ha både bundet och rörligt pris om man själv skapar det bundna priset.

En variant är att ha rörligt och när räkningen skall betalas räkna ut skillnaden mot fast pris.
Ligger man under det fasta priset sätter man in pengarna på ett sparkonto.
Ligger man över hämtar man ut det överskjutande beloppet från sparkontot
Man betalar alltså det bundna priset varje månad men behåller förtjänsten själv!

Alternativt betalar man det uträknade bundna priset till ett separat lönekonto för ändamålet. Sedan betalar man räkningen med autogiro från det kontot. Av praktiska skäl kan man ju alltid ha lite extra på kontot som en buffert eller så har man en kontokredit.

Oavsett kommer man med tiden alltid se hur mycket man har sparat, för med tiden kommer man ha gjort det. Och ju mer man sparar ju större prissmällar klarar man själv med detta extra sparande.

Detta är en generell metod som fungerar även för t.ex. huslån.
 
  • Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Det här med husägandet är nytt för mig och har i alla år boendes i lgh snittat 200kr/månad i elpriser så försöker sätta mig in i vad som är vettigast. Tror det blir rörligt för mig.
 
Det kan också vara bra att ha koll på hur din bergvärmepump fungerar och hur den är dimensionerad innan du eventuellt börjar laborera med att flytta förbrukning.

Har man stora marginaler (dvs att pumpen bara behöver köra en relativt begränsad del av tiden) är det effektivt att flytta förbrukning för att få ner priset på elen. Om man inte har det är det överhängande risk att pumpen istället kompenserar med elspets när den "ligger för mycket efter". Så man får lägre elpris men istället ökad förbrukning.
 
Många elbolag erbjuder någon form av vintersäkring av elpriset. Dvs fast under vintermånaderna.

Jag tycker frågan är fel. 🤪

Fasta elpriser och därmed också tillsvidarepriset borde avskaffas.
Vattenfall tog ju 9kr50öre/kWh när Putinpriserna lugnat ner sig. Vd hryju så dyra produktions kostnader 🫢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.