Hej!

Jag har idag en vedeldad anläggning men måste byta ut pannan mot en VP pga att det visade sig första vintern vi bodde i huset att när vi eldar så drar vår rök in i grannarnas mekaniska tilluft och dom får brandrök inne, vilket vi förstår inte alls är så vidare roligt.

Jag har funderat på luft/vatten men kommit fram till att det blir bergvärme för att jag vill kunna nyttja frikylan på sommaren att kyla sovrummen med men även att jag högst troligt kommer behöva stödelda ändå när det blir som kallast.

Hur som helst har jag en tekniktank som jag tänkte fortsätta använda mig av i det nya systemet
som har en förvärmningsslinga på 9m och en toppslinga 15m för att värma varmvattnet men det är även en 100l elberedare kopplat i serie efter tekniktanken. (som jag anslöt för att slippa elda på höst och vår för att undvika rökproblemet). Tanken har solslinga och det är golvvärme i hela huset.

Min fundering är ju då om man skall köra på fast kondensering mot tanken på 40grader och låta beredare spetsa varmvattnet, eller köra varmvattnet på fast och värmen på flytande.

Tankar eller kanske alternativa idéer?
 
Redigerat:
Hej, har gjort ganska många såna här system så ...
- Du ska inte ha fast kondensering, mycket sämre drift av VP.
- Lämpligt är att "sektionera" tanken så att man håller en högre temperatur i den övre halvan för VV och en lägre i den nedre delen för Värme. Man får en skiktning som fungerar bra även utan någon typ av mellanvägg.
- Man har tre nivåer på anslutningar till tanken, Övre, Mitten och Nedre. Med 2 växelventiler så kan man vid VV-produktion ha tillopp i Ö anslutning och retur i M anslutning. Vid Värmeproduktion har man tillopp i M och retur i N anslutning.
- Värmekretsen ansluts med Tillopp i eller nära M anslutning och Retur vid N anslutning.
- Detta ger fast temperatur (kondensering) för VV och flytande för Värmen. Du kan få exempel på flödesschema om du vill.
MVH
 
Alltid flytande om det är möjligt.
 
  • Gilla
JE888
  • Laddar…
Bert, det alternativet jag hade som andra val. Nibe har ett bra principschema på deras hemsida som jag letat upp och studerat. Så hur jag ska koppla är inga bekymmer. Det var mest fördelar mot nackdelar jag var intresserad av.

Hur kommer det sig att det är bättre för pumpen att köra på flytande än fast?
Känns ju som att det vore bättre att köra den på samma temperatur hela tiden.
 
Bättre att det gör det som du behöver för stunden. Att lagra värme ger onödiga förluster.
 
Värmepumpens verkningsgrad varierar kraftigt med vilken vattentemperatur den ska leverera, mycket bättre att göra ljummet vatten höst och vår än att alltid göra hett vatten, dessutom bättre för slitage och livslängd. Försöker bifoga effekt och effektivitetskurva för VP som exempel.
Visa bilaga Effektkurva wpl 23 cool Usv.pdf
 
Flytande kondensering med integralstyrning mot volymförstorat system om du jagar ekonomi.

Ska VP kompletteringsvärmas med ved ska tappvatten värmas före ingång i VP och ev hett radiatorvatten inshuntat efter VP (med temperaturgivaren för stigaren utflyttad).
Finns mycket nyttigt att läsa om detta på värmepumpsforum.com.
 
Tack Bert, absolut väldigt intressant schema! Om jag förstår dig rätt så skall växelventilerna växla om samtidigt för att prioritera varmvatten?

Ditt schema är inte långt ifrån vad nibe föreslår, men jag tycker absolut att ditt ser vettigare ut!
http://www.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf
 
Ja, växelventilerna går parallellt, är parallellkopplade, använder ESBE.

Mitt schema är nog lättare att förstå och vi använder slingtank för VV, ingen volym med gammalt VV och risk för Legionella, fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.