Hej,

Jag har tre 25 amperes inkommande säkringar. En gick i morse. Bergvärmen visade fasföljdsfel. Jag bytte säkring och kvitterade larmet. Den började nedräkning till omstart ett antal gånger men sen började den att räkna uppåt istället:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan vara fel?

Greenline c9

Med vänlig hälsning,

Petet
 
Jag bröt ström till pumpen och slog på igen. Jag får felmeddelande "motorskydd kompressor".
 
Då finns det troligen ett motorskydd som har löst ut. Borde sitta rätt lätåtkomligt om du öppnar panelen. En knapp att trycka på.
 
hempularen skrev:
Då finns det troligen ett motorskydd som har löst ut. Borde sitta rätt lätåtkomligt om du öppnar panelen. En knapp att trycka på.
Ovanför automatsäkringarna fanns ett vred som stod i läge 0. Jag vred till läge 1. Nu verkar det funka igen.

Hur funkar motorskyddet? Är det som en automatsäkring?
 
När strömmen i någon av de 3 faserna överstiger inställt gränsvärde så läser motorskyddet ut. Detta sker oftast när någon av faserna försvinner , då blir det strömrusning till motorn i de övriga faserna vilket kan leda till brända motorlindningar.
 
Det var denna brytare som stod i 0, är det motorskyddet?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är motorskyddet.
 
Ja, det är ett motorskydd. Det gula reglaget används för att ställa vilken ström som den ska bryta vid, men det verkar ju vara korrekt inställt, så rör inte den inställningen.
 
Den huvudsäkring som löste ut var på 20 Ampere, de övriga två är på 25 ampere.

Hur bör jag göra med pumpen om jag vill byta 20 amperessäkringen till 25 ampere? Ska jag stänga av den helt innan jag byter huvudsäkringen från 20 till 25 ampere? Annars får pumpen väl ström från övriga två huvudsäkringar och riskerar strömrusning i övriga två faserna?
 
Stäng först av värmepumpen via meny/brytare som finns i värmepumpen. Bryt sedan arbetsbrytaren, bör sitta på vägg i närheten av värmepumpen. Sen kan du i lugn och ro sätta i 25 A säkring. Betalar du för 25 A servis så skall du givetvis ha 25 A på alla 3 säkringar.

Slå igång i omvänd ordning.
 
Bryt sen i mätarskåpet med huvudbrytaren innan du skruvar med säkringarna. Du kan lika gärna byta alla tre nu när du ändå är på gång. Kolla dina passdelar i botten så där inte är bränt och samma i propphuvarna. Samtidigt reder du ut vad du betalar för och jämför färgen på porslinringarna så du vet om det sitter 20 eller 25 A där.
 
Jag fick precis samma fel med samma förlopp och symptom. Den lilla skillnaden var att min fru kvitterade larmen utan att tänka på vad displayen sa, så motorskyddsfelet "glömdes bort".
Resultatet var att maskinen bara påpekade fasföljdsfel.

Här är en checklista för att komma tillbaka till normalt driftläge:
1) Stäng av maskinen med On/Off-knappen.
2) Slå ifrån arbetsbrytaren. Detta är viktigt av två skäl: Dels din egen säkerhet i följande moment, samt för att styrdonet Rego skall nollställa sin fasfelsdetektering.
3) Ta av fronten.
4) Kontrollera motorskyddet, och återställ det till läge "1" om nödvändigt, se bild i tråden ovan.
5) Sätt tillbaka fronten igen.
6) Slå till arbetsbrytaren.
7) Sätt igång maskinen med On/Off-knappen igen.
 
  • Gilla
Janos09 och 1 till
  • Laddar…
Plockar upp den här gamla tråden då jag hade nytta av den i natt. Ett hett tips är att också kolla för eventuella strömavbrott som listats hos elnätsdistributören. Det visade sig efter mycket felsök att distributören hade problem hos en av de tre inkommande faserna i området varav halva huset fortfarande fungerade som vanligt och andra halvan var släckt. Trodde hela tiden att felet låg i vårt proppskåp när det själva verket låg utanför vår kontroll. Hade aldrig varit med om ett "halvt strömavbrott" tidigare.
 
Min bergvärmepump anger fasföljdfel. Se bifogad bildsekvens för hela felmeddelandet. Instruktionsboken anger att larmet bara får åtgärdas av elinstallatör. Vad innebär fasföljdfel, enkelt förklarat? Hänger inte med i tidigare diskussioner. Samt är det i värsta fall risk för brand om man inte åtgärdar fasföljdfel? Lite nojig ang brand och säkerhet. Tacksam för svar
 
  • Display på bergvärmepump med felmeddelande om fasföljdfel, tre gröna och en röd indikatorlampa lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepumpens display med ett rött och flera gröna indikatorljus och felmeddelandet 'beskrivning, se i handboken Avbryt'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepumpens display visar felmeddelandet "Fasföljden. På inkommande matning till värmepumpen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepumpens display visar felmeddelande "Fasföljden är felaktigt ansluten. Använd rätt
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på bergvärmepump som visar larm med texten "Fasföljdsfel".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbok för bergvärmepump med avsnitt om strömbortfall, fasföljdsfel och högt värmebärardelta visande felmeddelanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din värmepump anger att fasföljden är fel. Gissningsvis kan det leda till att motorn till kompressorn går åt fel håll men eftersom den har upptäckt det själv så lär den inte starta någon motor.

Det som är mystiskt är hur detta kan ha inträffat? Har du haft en elektriker hemma som donat i någon elcentral eller rentav i inkopplingen av värmepumpen?
Fasföljden ändras inte annars (i så fall har elnätsbolaget tabbat sig rejält).

Är det faktiskt fasföljden som är fel så räcker det att skifta plats på 2 av faserna där pumpen är inkopplad (det spelar ingen roll vilken av faserna du byter med vilken, se bara till att de faktiskt är faser båda två). Och gör inte detta själv om du inte har absolut koll på vad du gör.

Men som sagt, jag skulle undra och försökt ta reda på varför detta hänt. Det kan ju vara något annat fel på pumpen som gör att den varnar för detta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.