Är det ok att dra två eller tre faser till samma nolla till 230V ?

Exempel.
Hade en gammal 400V tvättmaskin. Vill koppla ny tvätt maskin + torktumlare på samma uttag. Tänkte då använda mig av två av de framdragna faser.
Behöver även mer el till garaget och funderar om det är ok att dra ut tre faser + en nolla och sedan i garaget dra tex en fas till lyse + uttag. En fast till kyl/frys och en fas till elradiatorer.

En eletriker jag pratade med sa att jag måste dra en nolla till varje fas. Men läser jag hur man kopplar ugn och häll mot en 400V uttag och gör om det till 230V så låter det ju som om det skulle vara ok? I alla fall ur belastningssynpunkt.
 
Låter som du inte skall anlita den elektrikern ialla fall. Nu kan det ju varta någon sorts missförstånd. Men annars är det en ganska grav kunskapslucka.

Om det sedna är lämpligt att dela upp en 3 fas grupp mellan kök och garage tror jag är tveksamt, men det kan nog finnas någon annan här som ger besked om det.

Om du har en 3 fasgrupp så kan det aldrig gå mer ström i nollan än vad som går i en fas. Det beror på att strömmen i faserna är fasförskjuten. Därför räcker det med en lika grov nolledare som en av faserna.
 
tack för svaret.
Nä kök och garage har i detta fall inget att göra med varandra.
 
Jag tycker det låter som elektrikern har koll. ex. Ska du använda 2 faser till 2 enfasgrupper (fas+nolla) och köra 10 A på varje måste ju nollan klara 10 + 10=20A.
20A kan du inte köra på tex 1.5 kvadrat. utan måste upp på 4 tror jag. Detta är ett vanligt sätt att få en kåk att brinna att överbelasta nollan som inte är säkrad mer än i centralsäkringen. Jord kan du därimot köra samma
 
Ja. Tanken var två resp tre faser mot samma nolla. Dock en trefasgrupp med fasförskjutning.

Hur gör de då när de kopplar på ugn och häll mot samma nolla?
 
xCxJx skrev:
Jag tycker det låter som elektrikern har koll. ex. Ska du använda 2 faser till 2 enfasgrupper (fas+nolla) och köra 10 A på varje måste ju nollan klara 10 + 10=20A.
20A kan du inte köra på tex 1.5 kvadrat. utan måste upp på 4 tror jag. Detta är ett vanligt sätt att få en kåk att brinna att överbelasta nollan som inte är säkrad mer än i centralsäkringen. Jord kan du därimot köra samma
Det du påstår är riktigt om du använder samma fas till de två grupperna. Nu gör man inte så när man splittar en existerande trefasgrupp.

PS: Nollan är inte säkrad... ;)
 
Men nu var det en 3 fas grupp vi diskuterade. I en 3 fas grupp blir strömmen i nollan aldrig större än strömmen i en fas.

Har du enfasgrupper så måste varje grupp ha sin egen nolla, oavsett hur grov den är.
 
Skall man märka upp något i gruppcentralen om man kopplar på ovanstående vis?
Tänker på att om man i framtid belastar en fas för hårt finns ju risk att eletriker flyttar mellan faser... ser då en risk att det kan bli i misstag som xCxJx skrev.
 
Gruppen skall vara uppmärkt som en trefasgrupp. Ev kan man lägga till vilka förbrukare och vilka faser de använder.
 
Ja det skall märkas. Det finns ett helt gäng med regler runt att dela upp en 3 fas grupp. Absolut inget jag vill rekomendera att du gör själv. Du skall ha 3 polig säkring, det finns regler om hur kabeln får delas upp, måste göras i en kopplingsdosa. Jag känner inte till allt som gäller och skulle absolut inte ge mig på att göra det själv.

Och jag tror att du bör låta en behörig elektriker bedömma om det är OK att dela upp det mellan olika rum som i ditt fall.
 
Oki... då gröngölingsfråga.

Jag har gamla hederliga porslinssäkringar och tex spis, tvättmaskin är märkt vid översta säkringen. De undre inget vilket då är väl ganska tydligt trefasgrupp... Men om man då splittrar en trefas grupp enligt min tidigare fråga. Hur skall det märkas?
 
hempularen skrev:
Och jag tror att du bör låta en behörig elektriker bedömma om det är OK att dela upp det mellan olika rum som i ditt fall.
Skall inte delas upp mellan olika rum. Jag har nämnt helt olika grupper.
Kök, tvättstuga och garage. Tre oberoende trefasgrupper.
 
Och sedan när det gäller att göra själv så hade jag inte tänkt att göra det utan det tar jag hjälp till. Frågan ställdes pga av att min eletriker sagt mig att det inte är ok att använda tex en nolla ut till garaget utan vill ha tre nollor.
 
OK jag hade missuppfattat ang flera rum.

Exakt hur märkningen skall se ut vet jag inte. Om du har porslinsäkringar så lär det bli svårt att klara kravet på 3 polig säkring (alla faserna måste brytas samtidigt om en av faserna löser ut). Det kravet gäller i vissa fall i andra inte. Men som nödlösning är det OK att istället ha en jordfelsbrytare.
 
Fast om du inte har annat än två enfaslaster på gruppen i tvättstugan så är det inget krav på JFB (vilket är bra att ha ändå) eller trepolig säkring. Bara om man blandar 1 faslaster med 2 eller 3 faslaster. Men det skulle du inte göra som jag fattade det.

Btrf garaget så behöver man inte dra tre separata enfasgrupper bara man gör det på rätt sätt. Det finns ett antal regler som skall följas och det kan bli lite knepigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.