Håller på och planerar en badrumsrenovering och drabbas snart av härdsmälta av alla val och parametrar som skall tas hänsyn till. Huset som badrummet skall ligga i är ett trettiotalshus byggt tjugotalsstil i trä, badrummet ligger på övervåningen.

Tanken är att renovera i en stil som vi tycker känns rätt för stilen på huset även om jag förstås inser att man troligen inte hade så här avancerade badrum på den tiden. Det skall bli ett rektangulärt badrum med badkar och dusch längs ena väggen och kommod, högskåp och vägghängd toalett längs den andra.

För att minska känslan av badhus och få in lite retrovibbar är det tänkt att delar av badrummet skall vara halvkaklat med målad vägg ovanför.

Vi hade i princip bestämt oss för ett fasat kakel i 10x20 format av typen Biselado som ju finns från många av de olika tillverkarna. Just den platta jag hittat har inte så dramatisk fasning utan är lite tunnare. Hantverkaren vi har diskussion med tycker att just fasat kakel blir besvärligt i och med att vi har två ytterhörn att hantera och där blir det inte så snyggt med tegelstenssättning som vi vill ha.
På grund av detta funderar vi nu på att byta till 10x30 i slät platta istället men då hamnar vi i ett annat problem - det saknas nästan helt bröstlister som är 30cm långa.

Är det någon som haft liknande bryderier eller vill komma med andra synpunkter eller hejarop?

Avslutar med en bild på hur vi tänkt oss. BadrumsskissBH.jpg
 
T
Byt hantverkare, inga problem att få ett snyggt ytterhörn särskilt inte när plattan inte är så fasad, finns snygga ytterhörnslister i alla olika material och kulörer. Sedan så tycker inte vissa forummedlemmar om ytterhörnslister, inga namn nämnda så då kan man gera alla plattorna istället, tycker personligen inte det blir så snyggt samt att det kan bli ett ganska "vasst" ytterhörn.
 
Jo hantverkaren har föreslagit en kantlist av vitt kakel för att ändå få det så bra som möjligt. Enligt honom kommer den troligen att kunna kompensera för tjocklekskillnaderna men han hävdar ändå att det inte kommer att bli snyggt med en så ojämn fog.

Blev avrådd ifrån att gera plattorna på detta hörnet eftersom det blir ett lite vassare hörn just där vi kommer att passera som mest.
 
Kommer bli snyggt med kakellisten, rätt tänkt med stilen och kul att se någon som inte helkaklar rummet. Hoppas på efter-bilder efter färdigställandet :)
 
Blir det inte bäst om man skär alla plattor invid hörnlisten? Det borde minimera ojämnheterna i fogen så mycket det går. Dvs att se till att en fasad kant inte möter hörnlisten.
 
För just hörnet (duschväggen) sade hantverkaren att det var möjligt att göra så men de nischerna som vi planerar (inte särskilt retro men väldigt praktiskt) så är det svårare att planera så. Visserligen blir det ju ganska korta sträckor så det kanske man kan leva med. Skall prata med hantverkaren igen och se om det är möjligt att göra så. Om man dessutom "ser till" att duschväggen är exakt 200mm bred så kanske man kan köra en rak sättning på den delen...
 
200 mm är nog rätt så mycket. Vi har nästan samma lösning och vår vägg är 122 mm tjock. Jag skulle inte vilja ha den tjockare.

20160413_212419.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Stort tack för bilden RB!

Är det 10x20 matta/plana du har i duschen och en annan platta på sidan på väggen?

Smart att sätta nischen mot väggen - då slipper man ju en kant.på så sätt.

Har ni gjort badrummet själva?
 
Jag glömde nämna att duschväggen eller vad vi skall kalla det i min skiss inte är uppbyggd utan den finns redan i form av en tarm ut från murstocken. Då huset byggdes va det ett kök här så vi tror att det har varit en eldstad precis där duschen nu är planerad och därav hade man en vägg av tegel bakom själva eldstaden.
 
Kul att bilden kunde vara till glädje trots att frun tvingade mig att vänta med att ta den tills hon duschat färdigt :).
Det stämmer att det är 10x20 matta plana. Om det är "gaveln" du menar så är det samma platta som delats.
Vi gjorde allt själva inklusive kaklingen. Men när vi fogade och tvättade bort överflödig fog blev kakelplattorna blåa av vattnet. De hade ett produktionsfel som gjorde att de inte tålde vatten. Då fick grossisten stå för nedrivning, nya våtrumsskivor, nytt tätskikt, nya kakel och klinkerplattor samt även hyra in hantverkare för arbetet. Vi blev tyvärr inte helt nöjda med slutresultatet. Jag gjorde det bättre själv.
 
badtastex skrev:
Jag glömde nämna att duschväggen eller vad vi skall kalla det i min skiss inte är uppbyggd utan den finns redan i form av en tarm ut från murstocken. Då huset byggdes va det ett kök här så vi tror att det har varit en eldstad precis där duschen nu är planerad och därav hade man en vägg av tegel bakom själva eldstaden.
OK.
 
Vilken tråkig historia RB, det känns som att det finns hur många som helst tråkiga historier om just badrumsrenoveringar men jag har nog aldrig hört något så konstigt som att plattorna inte tål vatten - det måste ju vara en riktig högoddsare.

Vi skall tala med hantverkaren imorgon och då försöka få dem att tänka om lite, det riktigt långa ytterhörnet bör kunna täckas av duschdörrens profiler på en sidan och duschväggens sida kan ju utgöras av dubbelkapade plattor i rak sättning. På andra sidan är det ju halvkaklat så där får det nog bli som det blir helt enkelt.

När det gäller nischerna så borde det gå att få dem i rätt höjd för att hamna i en skarv och därmed blir det bara de korta sidorna som "ställer till det" och där får vi väl köpa ett inte helt perfekt resultat.

Lyser det igenom att jag helst vill ha fasat 10x20? ;)
 
badtastex skrev:
Vilken tråkig historia RB, det känns som att det finns hur många som helst tråkiga historier om just badrumsrenoveringar men jag har nog aldrig hört något så konstigt som att plattorna inte tål vatten - det måste ju vara en riktig högoddsare.
Det finns någon tråd till här om någon mer som råkat ut för att plattorna inte tål vatten och blir blå. Det finns t o m ett vedertaget begrepp inom kakelbranschen för fenomenet. De kallar det för "blånader". Det är i synnerhet vita matta plattor som råkar ut för det. Men visst är det en högoddsare. Jag hade heller aldrig hört talas om det tidigare. Men jag måste säga att mitt i allt eländet så skötte sig butiken där vi köpte plattorna och grossisten hela reklamationen på ett oväntat bra sätt. Det är bara själva utförandet på kakelsättningen vi är något missnöjda med.

badtastex skrev:
Lyser det igenom att jag helst vill ha fasat 10x20? ;)
Jo, det märks faktiskt ;)
 
Fasat 10x20 är väldigt snyggt. Så jag förstår att ni vill ha det.
 
Vid byggnation av 12 st villor i närheten av där jag bor vill jag minnas att ca 4 st av dem fick missfärgning på kakelplattorna när det kom vatten på dem. Det gjordes av ett större svenskt bolag som gör mycket på nybyggnationer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.