Från fasadmätarskåp dras 6mm2 in till huvudelcentralen, där ska inkommande faser delas till två andra centraler.

Jag ser att det finns fasanslutningsplintar i hagers sortiment, är det dessa som används för att göra splitten? Dessa verkar dock ha anslutning för 16mm2 in och 4mm2 ut.

Av praktiska skäl går det inte att mata de andra två centralerna direkt från fasadmätarskåpet. Eller, det är iaf mkt jobbigare pga platsbrist.
 
5
Man måste inte använda Hagers plintar, finns ju andra fabrikat med :)
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser att det finns fasanslutningsplintar i hagers sortiment, är det dessa som används för att göra splitten? Dessa verkar dock ha anslutning för 16mm2 in och 4mm2 ut.
e-nummer eller länk, vore trevligt.
 
Kolla på den närmast i sammanhanget standardmässiga EKS 525 Eldon, gör plats för en sån de är rejäla och bra, relativt kompakta.
 
Mikael_L
Aja, samma block som N och PE, fast annan färg.

Men de där klarar mer än 16mm2, om man tar ner monteringsPDF'n på hemsidan du länkade till som så anges det 25mm2 där.
Så har 4 st 6mm2 så borde det fungera under samma plint.
Tar du en 2-polig och två kablar under varje så blir det kanske mer säker anslutning.

Sen kommer frågan ifall du har plats. Men du kan komplettera med en skena till för denna slags plintar i underkant av skåpet. Sen tycker jag inte att dessa är den allra bästa slags förgreningsplint. Men vad du vinner med dessa är att du inte behöver offra plats på DIN-skenorna.

edit: 4mm2 anslutningarna ska du inte använda, det är mest för 1,5 och 2,5 FK/EK, absolut inte RK.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Finns det någon plint som har samma robusthet/säkerhet/kvalitet som eks525 men inte behöver din-skena?
 
Ok tack tipsen. Eks525 med montage på skena blir utmärkt, jag har gott om plats i centralen, blir 2st 3x18.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.