Hej allihopa!

Jag har rätt så nyligen köpt hus och byggherren propsar på att jag ska ha en fast monterad inspektionsstege på fasaden. Det var redan förberett för braskamin innnan vi flyttade in, men en sådan tänker jag inte installera. När det då bara är Im-kanalen som ska inspekteras känns en fasadstege överflödigt, men vad är det som gäller. Mycket tacksam för svar.
 
Tror det har att göra med höjden på fasaden, ring lokala sotare och fråga hur de vill ha det.
Vem är byggherren, förra ägaren?
Annars så är det du som är byggherre.
 
Höjden är över fem meter, så reglerna säger väl att man bör installera antingen en fasadstege alt. en inspektionslucka till taket, men när det bara är vanlig köksventilation som ska inspekteras så känns en fasadstege onödig.
 
Om du kommer åt imkanalen från vinden kanske man kan sätta en renslucka där, så behöver man inte upp på taket, utan kan rensa åt båda håll från vinden.

Men jag vet inte om det är reglerat i några reglar/lagar.
 
Tack för din input, JOW. Alla lagar som jag läst använder bara ordet "bör", inte "måste" om tillgång till taket. För att få ytterligare kött på benen så ska jag prata med en byggnadsinspektör om detta.
 
Japp, så lite så..

Kanske kommer någon mer beläst här på forumet med några kloka ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.