Hej!
Vi har nyligen flyttat in i ett 120 kvm enplanshus original 1975. Mycket behöver göras och det är svårt var man skall börja. Hursomhelst så har vi beställt en luft/luft värmepump och tänkte då INNAN montage renovera innervägg och yttervägg där den skall sitta.

Den stående spontade träpanelen har vi rivit och bakom sitter det masonit (vindskydd??). Masoniten blev skadat vit rivningen av panelen och min första fråga är om vi kan sätta vindpapp utanpå masoniten för att få det vindtätt?

Nya panelen blir stående lockpanel. Är det viktigt att man reglar upp utanför vindskyddet för att få panelen ventilerad? Tidigare låg panelen dikt mot masoniten. På något sätt tror jag att lockpanel får en något bättre venltilation i sig själv?

Det är ju lätt att regla bakom men det tråkiga är att det kommer bygga ut såpass att vi då måste byta plåtbläcken ovanför panelen vilket i sin tur gör att att panelen ovanför plåttbläcket måste demonteras.

Tips och råd mottages tacksamt!

M & A
 
Vindpapp, ja.
Regla upp, ja. Ska du vara riktigt noga fasar du av reglarnas ovankant så att det inte kan bli något vatten stående någonstans.
 
andersmc skrev:
Vindpapp, ja.
Regla upp, ja. Ska du vara riktigt noga fasar du av reglarnas ovankant så att det inte kan bli något vatten stående någonstans.
Funderade lite om masoniten var så gjord att den drev fukten utåt (insidan är ju fibrös medans utsidan är blank) och att fukt kunde stanna mellan vindpappen och masoniten, men jag antar att det är lugnt då.
Skall man beahandla reglarna på något sätt?
Panelen har jag snedsågat nedtill ca 15-20% och doppat ändträt (både upp och nedtill) i olja samt grundat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.