ja..hur ofta ska det göras?

efter behov eller strikt efter inte mer än si o så många år?

anlednignen att jag frågar är att vi är på g o ska köpa ett hus. (bara besiktning o kontraktskrivning kvar)

detta hus är målat 1986 om jag inte minns helt fel.
gubben sa att han hade grundmålat 2 ggr o sen en omgång till med ytterfärgen.

vad jag kunde se var det inget större fel på fasaden förrutom att den var aningen missfärgad på vissa ställen. lite alger o sånt antar jag. gubben hade även skurat en bit av väggen för att visa att det gick o ta bort o bara var ytligt.

jag kunde inte så nå sprickor eller flagnor i färgen.

behöver vi måla om omgående? eller kan vi vänta med det ett tag om det ser ut att vara i bra skick även fast det var så pass länge sen det målades?

hur länge beräknar man att fasaden ska hålla? dvs om det är ordentligt gjort.
 
:surprised: Har färgen suttit i nitton år, skulle en ommålning säkert inte skada. ;)
 
ne jag förstår att det inte skadar. men å andra sidan skadar det väl inte heller att måla om varje år. bara plånboken som blir lidande.

det jag undrar är: om det ser fräsht ut...behöver man verkligen kasta sig på penseln då?
 
Mikachu skrev:
det jag undrar är: om det ser fräsht ut...behöver man verkligen kasta sig på penseln då?
8) Nope!:D
 
Ställ dig på händer med näsan mot huset, titta på ändträet - där ser du om det finns andra än kosmetiska skäl till att måla lite.
 
men jag har så svaga armar..jag kan inte stå på händer ;D

men oki..jag fattar vad du menar. om det finns problem så visar dem sig där först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.