Fasadmålning kan väl inte vara så komplicerat, eller är det bara jag som är nojig?

Målar mitt nya hus som är klätt med stående fasadpanel (bottenbräda + hattläkt). Valde konceptet Alcro Bestå när det kom till färg. Ett lager grund och två lager täckfärg. Nu är mitt huvudbry att så fort täckfärgen torkat efter nån halvdag så syns hårfina sprickor i färgen i vinkeln mellan hattläkt och bottenbräda. Inte överallt men förmodligen där det finns en yttersten lite glipa mellan hattläkt och bräda. Antar att en fasadpanel rör sig med årstidsväxlingar så att det på sikt blir såhär ändå, men på en nystrucken vägg så är det lite förbryllande. Man måste gå rätt nära för att se de hårfina sprickarna i färgen.

När jag strukit ut färgen har jag gjort det flödigt men utan rinn. Har inte målat i solsken och det har inte varit extremt varmt, ca 15 - 20gr.

Min teori är att färgen krymper när den torkar och där det finns lite mer färg (typ i en liten glipa) så uppstår spricka. Först tänkte jag "jävla plastfärg, vad är det för skit jag köpt!", men kanske är det helt normalt?

Någon som kan komma med lugnande besked? Eller rentav rådet att reklamera produkten...

//LocTite
 
Har du några bilder att dela med dig av? Jag har svårt att visualisera hur hårfina sprickor kan vara ett problem värdigt en reklamation.

Färg är ju inte något spackel, så finns det ett hålrum som inte fylls upp så är det klart att det kan spricka lite när färgen torkar. Bestågrund är ju en alkyd och den borde åtminstone krympa lite när den torkar.
 
Ja, nu har jag pratat med en kille från Alcro´s "expertpanel". Bra service där!
Fick en förklaring som låter fullt rimlig. Han menade att just hattläkt och där hela målningen sker på vägg (alltså där inte första täcklagret målas innan panelen spikas upp) kan ställa till det då hattläkten först sväller lite då färgen läggs på, sedan när färgen torkar så torkar även läkten och krymper tillbaka. Spricka kan då uppstå.

Rådet jag fick vara att vänta längre mellan första och andra täcklagret så att det får torka till ordentligt innan sista lagret läggs på. Torktiden på 3-4 timmar som står på burken är under optimala förutsättningar(står på burken att det gäller vid +23gr och 50% rel fuktighet) och bör helst vara det dubbla i normalt sommarväder. I mitt fall så kanske även grundfärgen hade behövt vila till sig längre. Står 13-14 timmar på burken, jag väntade ett dygn. Men med tanke på att man slaskade in ordentligt med grundfärg i de springor som fanns så tillförde man ju en del fukt via färgen.

Jag kommer att köra på följande metod i fortsättningen(eget recept....);

Grundfärg - vänta 3 dagar
1:a lager täckfärg - vänta 3 dagar
2:a täcklager slutligen

Han menade att sprickorna var ett kosmetiskt problem snarare än ett funktionellt, men tanken är att ytan skall vara obruten. Om målningen blivit tät och bra så bör panelen också klara årstiderna utan krympning och svällning med risk för nya sprickor då eventuell tillförsel av fukt då bara kan ske via luftningen bakom panelen.

Nu får vi se om det hjälper!

//LocTite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.