Hej!

Jag håller på att renovera mitt badrum som ligger i sutterängplanet på en villa från 1947. Vid rivning av väggar så såg jag att huvudsäkringen sitter på badrumsväggen (gömd under ett gammalt elementskydd). Jag frågade då nätägaren (Graninge) om dom kunde flöytta anslutningspunkten ca 3 meter åt sidan så att den kommer i pannrummet istället. Svaret var att dom ville att jag skulle låte en elektriker sätta upp ett fasadmätarskåp i vilket dom sedan ansluter samt sätter in ny mätare.

Jag undrar nu om dom kan kräva detta? Kan jag inte bara säja att dom skall flytta anslutningspunkten. Om dom vill ha en annan teknisk lösning får dom väll stå för det? Finns det några fördelar för mig? Kan jag ha kvar huvudsäkringen i badrummet?

MVH
 
Du kan definitivt inte ha kvar huvudsäkringen i badrummet. Du tror väl inte att de flyttar anslutningspunkten gratis oavsett alternativ? Det mest ekonomiska blir säkert att montera fasadmätarskåp i alla fall.

Det är ju din ombyggnad som har föranlett denna flytt.
 
Jag kan t.ex sätta upp en regelvägg över säkringen med en inspektionslucka. Det borde funka så länge som den inte sitter "för nära" vatten.

Men frågan var väll snarare om jag kan kräva att de bara flyttar huvudsäkringen? Det borde i så fall innebära 0 i materialkostnad för mig. Ett fasadmätarskåp är säkert jättebra, men borde rimligen kosta något?

MVH
 
Jag är ganska säker på att du inte får ha en central i våtutrymme. För nära vatten definieras av att det är ett vått utrymme.

Elbolaget har rätt att kräva att du sätter mätarskåpet utåt (eller på annat sätt avläsningsbart från utsidan) om du bygger om anläggningen. Det låter som det är det dom hävdar i det här läget. Sedan är det ju en definitionsfråga om vad som är ombyggnad av anläggningen och vad som är underhåll.

Jag tror att oavsett om bara skall flytta huvudsäkringen eller ej, så är ett skåp en mindre kostnad för dig. Elbolaget kommer att villa ha betalt för flytten oavsett om det är till en ny position inomhus eller om det är till ett nytt mätarskåp.

En liten fundering bara, om jag förstod dig rätt så var den här huvudsäkringen inbyggd i väggen. har du kontrollerat att det verkligen är en "aktiv" säkring. Så att det inte bara är några rest från en äldre installation.
 
Du som anläggningsinnehavare är skyldig att hålla elanläggningen i ett fullgott skick. Att bygga över servissäkring med ett elementskydd är inte godkänt att ha den i ett våtrum är ännu mindre godkänt. Således är du skyldig att flytta säkringsskåpet till en annan fungerande plats. Detta är ditt ansvar och ingen annans.
 
Hej!

Bara för tydlighetens sak: Inkommande el går igenom väggen och in i vad jag har förstått är en huvudsäkring (ledningen går in i en stor metallkloss) ut ur denna kloss går sedan ledningen vidare in i angränsande rum genom inneväggen. I detta angränsande rum sitter elmätaren i vilken ledningen ansluter. Från elmätaren går ledningen in i mitt proppskåp.

Dvs elcentralen ligger inte i våtrummet, enbart huvudsäkringen.

Men nog om detta, är det så att nätbolaget har rätt att kräva att jag vid ändring i anläggningen (vilket ni tycks vara överens om att ändring av anslutningspunkt är) installerar nytt mätarskåp så är det inte mycket att bråka om. Min åsikt var ju enbart att det är anslutningspunkten om jag vill ha ändrad inte mätarens placering.

Om en ny mätare skall dit finns det olika sorter? Kan jag välja en enkel variant eller finns det bara en att välja?

MVH
 
Mätaren står el-bolaget för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.