D
Hej! Jag har en fråga om fasadkonstruktion:

Jag har ett hus, där originalkonstruktionen är puts på vassmatta på en plankstomme.

Det har tidigare varit två ytterdörrar, då det varit 2 lägenheter i huset. Jag har nu satt in parytterdörrar för att återställa.

Nu har jag två hål (ett på varje sida om dörren, ca 210 cm höga och 35 cm breda) att fylla med lämplig fasadkonstruktion. Funkar det enligt skissen som jag bifogat? Vindpappen blir en förhydningspapp (örnpapp) och till kalkbruk tänkte jag använda hydraliskt kalkbruk i 3 st påslag.

Originalkonstruktionen är Ute--Kalkputs--Horisontell "panel"--Papp av något slag--Stående, spontande plank--Innerpanel--Tretex--Inne

Bild på huset:

Svartvit bild av äldre hus med putsad fasad och parytterdörrar, omgivet av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på föreslagen konstruktion:
Skiss av en fasadkonstruktion med lager som visar ytterdörr, kalkputs, vassmatta, spontad panel och regelverk.
 
Rent spontant låter det helt rätt. Men jag skulle nog gjort så här:
Puts på vassmatta -> liggande läkt (20-30mm mellanrum)-> Tjärpapp -> Stående läkt med 30mm stenull -> Tjärpapp -> Plankvägg osv...
Så ser uppbyggnaden ut på mina ytterväggar från -51. Misstänker att det är samma tidsperiod som ditt hus.

Men hoppas på fler svar här inne, då den samlade kunskapen är fantastisk!

Det som kan bli svårt är att få till övergången mellan gammal och ny puts.

På bilden ser det ut som du har ett överljus ovanför dörren? Personligen hade jag nog kört på sidoljus som möter överljus med pardörr i mitten Detta för att slippa mötet mellan ny och gammal puts.
Denna idé har du säkert funderat på och kanske t o m skrotat?

En annan tidstypisk omfattning runt ytterdörrar är ju att klä en ram med tegel.
Men dessa alternativ funkar ju endast om du har utrymme ovanför dörren.

Hojta till om du vill ha tidstypiska material (Begagnad läkt, stenull och tjärpapp) innan det åker till tippen... ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Hur gjorde du? Och hur blev resultatet?
 
D
Gjorde enligt min skiss på insidan och drevade i springorna mellan reglarna med lindrev, blev dock ingen putsning i år. Siktar på att laga fasad och renovera fönster nästa år, och då tar jag tag i detta.

Har satt förhydningspappen utomhus, kommer sedan sätta s.k. spräckpanel diagonalt med avstånd emellan och sedan vassmatta på det och därefter kalkputs.
 
  • Gilla
Tyrström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.