Håller på att måla stomme och panel i ett nytt uterum. Allt är grundoljat.
Fick rådet på byggmarknaden om Beckers Fasadfärg Easy (täcklasyr och grundfärg i ett).
När jag kom hem blev jag misstänksam, dels för att om 2-i-1 hade varit lika bra som traditionella system hade ju alla använt dem och dels för betyget den fick på Folksams test.
Åkte och bytte till Beckers grundfärg och akrylatfärg Max, inspirerad av testet och Beckers hemsida.

Efter att ha grundmålat träet blir jag lite orolig.

Kommer en sådan akrylatfärg, även om den är funktionellt fantastiskt vara lite _för_ täckande och "döda" träkänslan fullständigt?

Jag tänkte ju måla allt trä med samma system, även tak och panel invändigt. Kommer ångor avges vid höga temperaturer och göra uterummet till en giftkammare?

Ska ju måla yttre stolpar runtom. De blir ju då målade "från alla sidor" med denna färg. Är det ok?

Om mitt val inte är bra så är ju kommentarer som "du borde ha gjort så här (men nu är det försent)" välkomna för framtida bruk men hellre "du kan rädda det hela genom att göra så här". ;)
 
Står med samma dilemma just nu, har du fått nå svar på annat håll eller hur gjorde du ? :)
 
Ställde lite frågor till Beckers genom hemsidan men de var inte till någon hjälp förutom att de avfärdade risken för giftiga ångor. Enligt dem funkar både akryl och alkyd för detta ändamål men de var väldigt korta och intetsägande i sina svar. "Alla andra" verkar säga att akryl är lite farligt om man inte har någon yta omålad som "andas", dvs toppen för fasad, inte så bra för stolpar.

Lösningen kom när jag gick tillbaka till byggvaruhuset och fick tag på en annan riktigt kunnig säljare. Det finns ju för-och nackdelar med bägge systemen som jag fattade det. Skillnaden är att om trä blir dåligt under akryl så syns det inte. Blir det dåligt under alkyd så kommer det flagna och "skvallra". Och det är ju det man vill. Om jag nu fattar saken rätt.

Grundfärg V kör man ju till både oljesystemet och akrylsystemet så lämnade tillbaka akrylen och körde oljefärg istället med grundfärgen jag redan målat med. Det blev inte exakt som jag väntat dvs lite stelare (hade nog fel förväntning) men blev kanon ändå. Tyckte nog det blev snyggare såhär än det jag hade hoppats på (vilket egentligen var typ dvs lite "halv levande men ändå inte som lasyr")
Fast det är ju inte något långtidstest än så länge ;) Får se hur stommen mår om 10 år...
 
Tack för snabbt och detaljerat svar! ;) .. Akryl verkar ju vara lite halv farligt att använda,speciellt när det handlar om en bärande konstruktion.. Har vart inne på Beckers perfekt plus som är en akryl färg men nu börjar jag tveka efter ditt svar så nu tittade jag på Beckers oljefärg V, är det denna du använt eller vad heter den ? Det lustiga är att den oljefärgen innehåller alkyd som är förstärkt med "akrylat".. Det är verkligen inte lätt att välja för man vill ju inte att trät ruttnar innefrån samtidigt så har jag ingen lust att måla om efter 2-3år..
 
Sorry, missade att du skrev igen.
Pest eller kolera känns det som. Mycket tyckande om det ena eller andra vilket gör det lite jobbigt att värdera information.
"Modern" akrylat ska nog inte jämföras med äldre varianter. Så frågan är om man ska lita på någon som säger att de "målat med plastfärg" för några decennier sen och är missnöjda nu.
Ja precis, Beckers oljefärg V körde jag med. Än så länge nöjd men det har ju gått väldigt kort tid. Till nästa större byggprojekt vet jag om jag testar alkyd igen eller det har gått åt skogen. ;)
 
Lugnt,ja precis det är nog lite skillnad på dagens akrylat färger.. Det fick bli Beckers oljefärg V här också, väldigt lätt arbetad färg måste ja säga och jag är väldigt nöjd med resultatet så det är bara hoppas att det håller sig fint i många många år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.