Jag behöver måla om fasaden och vill gärna ha lite tips. Det är trä med liggande panel. Färgen som är på nu är en akrylatfärg som heter Alcro stugfärg. Jag har varit till 3 målerifirmor och får olika svar av alla, hur fan ska man veta vad som gäller... Här är de tips jag fick av dem:

Firma 1: Gör underarbete, grunda med Alcro Bestå grundfärg där träet kommer fram, måla sedan med Alcro stugfärg på nytt.
Firma 2: Gör underarbete, olja in hela fasaden. Använd INTE Alcro stugfärg eftersom akrylatfärg på liggande panel kan orsaka att träet ruttnar, välj istället Beckers Täcklasyr som är en kombination av olja och vatten.
Firma 3: Gör underarbete, lägg grundfärg där träet kommer fram. Använd INTE Alcro stugfärg eftersom akrylatfärg på liggande panel kan orsaka att träet ruttnar, välj istället Jotun Optimal Demidekk som är en alkydoljemodifierad akrylfärg.

2 st tycker alltså att man inte ska använda samma färg igen, och en av dem säger att man ska oljegrunda hela fasaden, medan andra tycker det räcker med oljegrundfärg där träet syns...

Någon som har några bra synpunkter på det här?
 
Redigerat:
Japp. Akrylat är inte att föredra på liggande panel men när den sitter måste du tyvärr fortsätta med den. Grundmåla alla trärena ytor innan. När man stryker med akrylat är grundningen A och O. Anledningen till att du inte kan lägga en täcklasyr är att den måste tränga in i underlaget men akrylat ligger i vägen som den plasten den är...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.