Hej! Vi bor i ett gammalt funkishus i trä (30-tal) och ska så småningom måla om det då det behövs. Det är grått nu och det har aldrig riktigt varit "min" färg...

Har dock förstått att inte alla färger ska hamna på just funkishusen, exempelvis att det är "förbjudet" att måla ett sådant i falurödfärg... Har googlat en del men hittar inte riktigt några bra inspirationsbilder. Vitt var vanligt åtminstone.

Jag har en föreställning om att det skulle vara snyggt med en lite gräddvit fasadfärg, mot det gula hållet, inkl knutar och så men är rädd att det blir för mycket vitt. En tvåvånings funkisvilla är ju ganska stor... Jag har också en dröm om att bo i ett grönt hus, men den gröna varma färgen kommer bara ge en "garagekänsla" för byggnaden tror jag. En grön sockerbit ter sig inte så charmigt i mina ögon. Därför funderar jag vidare på någon ljusgrön nyans, en hint av grönt liksom med kanske vita knutar. Eller tvärtom. Men det är svårt. Har alltid tyckt att funkisvilla i trä är lite fult liksom och nu bor jag i en (älskar huset i övrigt) men har insett att färgvalet för denna formen är jättesvårt.

Tilläggas bör att vi har veranda, trappor och balkong i tryckimpregnerat trä, så träfärg finns det gott om också. Kanske bör måla räckena sedan också för att få lite enhetligt vid färgbytet.

Har ni tips om hur vi ska tänka? Någon som bor i liknande hustyp eller har grannar med smakfull färgsättning på funkisar?
 
BirgitS
Olika delar av landet har lite olika traditioner och där kan kanske länsmuseet hjälpa till.

Det finns ett hus i svärtad grön på sidan https://alcro.se/inspiration/fargsatta-hus/fargsatta-fasader-en-tidsresa

Gysinge har en beskrivning över och några exempel, inkl. kromoxidgrönt och grönjord linoljefärg, på vad som var tidstypiskt för trähus:
Trähusen gavs under funkistiden ofta en något mörkare och mer dämpad färg än de många gånger nästan vita, putsade husen från samma epok. Färgerna blev dessutom inte sällan brutna till nyanser, som gulbeige, gråbeige, grågrön etc. Fönsterfärgerna däremot förblev kulörta. Rödbrunt, brunt och grönt dominerade.
https://www.gysinge.com/article/1084/färger-för-trähus

Ytterligare en sida med inriktning på Västerbotten och som drivs av museerna och länsstyrelsen: https://hallahus.se/stilhistoria/1930-1970/funkis/

Tidstypiskt var nog att inte framhäva knutarna med en annan färg än resten av fasaden.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Olika delar av landet har lite olika traditioner och där kan kanske länsmuseet hjälpa till.

Det finns ett hus i svärtad grön på sidan [länk]

Gysinge har en beskrivning över och några exempel, inkl. kromoxidgrönt och grönjord linoljefärg, på vad som var tidstypiskt för trähus:

[länk]

Ytterligare en sida med inriktning på Västerbotten och som drivs av museerna och länsstyrelsen: [länk]

Tidstypiskt var nog att inte framhäva knutarna med en annan färg än resten av fasaden.
Tack för svar! Knutarna idag, samt fönster har ljusare färg än fasaden. Då kanske vi ska hålla allt enhetligt istället. Lutar åt någon vit då, men stuprören är svarta, vettetusan om man borde ha vita rör eller är det "ok" att ha svarta rör till helvita hus..? Taket är svart (ommålning behövs och hade önskat ljusgrönt tak men känns lättare att köra vidare på svart då rören ju är det. Ljusa rör är bara snygga början och sen syns all smuts snabbt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.