Hej
Det ska byta panel och fönster på mitt hus byggt 1911. Bytet kommer börja i vår.
Jag har precis rivit bort en bit av den befintliga lockpanelen för att se hur originalpanelen ser ut för att kunna återskapa detta.
När jag rev fick jag bekräftat att fönsterna är mycket mindre nu än från början. Nu är fönsterna satta ca 850mm underkant. Originalfönstrena satt på ca 650mm uk.
Om jag ska sätta i sådana låga fönster igen blir inredning i köket en bit upp över fönsterna och även soffan i vardagsrummet lika så. Vad gör man för att lösa detta på bästa sätt?
Fönstrena som monteras dit kommer bli flaggfönster, vill ha aluminiumklädda för att minska underhållet, men ska efterlikna klassiska fönster med kittfals osv. Har någon några tips på tillverkare som kan lösa detta?
Ytterdörr, balkong och altandörr kommer bytas, vad passar bäst i utseendet till flaggfönster?
Och finns det något speciellt utseende på bleck osv som gör sig bäst till ett hus ifrån detta år?

Många frågor och mycket på samma gång, jag vet. Men hoppas att någon som har lite koll på byggnadsvård kan hjälpa mig :)
 
J.Carlson J.Carlson skrev:
Om jag ska sätta i sådana låga fönster igen blir inredning i köket en bit upp över fönsterna och även soffan i vardagsrummet lika så. Vad gör man för att lösa detta på bästa sätt?
Kanske helt enkelt sätta in nya fönster i samma storlek som de ni byter ut?
Klart att ni inte skall sätta in fönster som inte passar i det nya köket.

Men kan vi få se en bild på hur huset ser ut nu?

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, J.Carlson!

PS
850 mm i underkant i köket?
Nuvarande "standard" för köksbänkar är ju 900 mm.
Hos oss sitter fönstren över köksbänkarna med underkant 1100 mm över golv.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske helt enkelt sätta in nya fönster i samma storlek som de ni byter ut?
Klart att ni inte skall sätta in fönster som inte passar i det nya köket.

Men kan vi få se en bild på hur huset ser ut nu?

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, J.Carlson!

Befintliga fönster är egentligen för små för huset. Så vore skönt att hitta en lösning som fungerar med större fönster. Köket är snart 10 år gammalt, fanns när jag köpte, men väldigt slitet så det kommer att bytas ut på sikt.
Tvåvåningshus med små fönster och en altan, omgiven av en grön gräsmatta och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir det verkligen snyggt med flaggfönster när fönstren är helt kvadratiska?

Beträffande köket, så blir ju inte underkant fönster lägre om ni renoverar.
Snarare högre.
 
Har börjat byta tillbaka till "rätt" storlek på fönster, det gör underverk för interiör och exteriör. Har bara hunnit till köket, som jag gjort om helt. Standardlösningen är att fönstren går ned under bänken så det blir en liten ficka. Det funkar bra och ser bra ut både inifrån och utifrån...

Klart du ska byta, huset ser ju sjukt ut nu. Jag fattar inte vad de höll på med när de bytte fina stora fönster till små skottgluggar...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har börjat byta tillbaka till "rätt" storlek på fönster, det gör underverk för interiör och exteriör.....
Vad glad jag blir att läsa detta. :)

Det finns så många utan känsla för arkitektur och design som förstör utseendet på vårt kulturarv genom "renoveringar" under åren.
En stor eloge till dig som vill gå mot att återställa till original (y)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
@KnockOnWood, fönstrena kommer inte bli helt kvadratiska eftersom jag kommer sätta i större ;)

@JohanLun, tack för tips!
Jag håller helt med om att huset har förstörts på genom bytet med fönster. Även midjan mitt på huset är fruktansvärt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tyvärr ser även takutsprånget lite väl litet ut, har man fasadisolerat? Kanske överväga tunnare isolering eller ta tillbaka original panelen? Den kan troligen vara i jättefint skick. Jag hoppas att i framtiden kunna riva bort isoleringen och ta fram originalet, kollade ca 1kvm (under ett fönster) och min var tjock, fin i en virkeskvalitet som nog inte går att uppbringa idag... Därav bestämde jag att INTE flytta ut fönstren...
 
Det är helt rätt, det är slaget en 45 regel på originalfasaden och därpå en asfaboard innan panelen som är spikat dikt an boarden.
Panelen är jättefin och frisk, finns skador på vissa ställen dock.
Problemet med att använda den panelen blir då att jag inte har någon isolering i ytterväggarna. Kan inte skita i isolering bara för att få lite större takfot. :/
 
Eller kan du det... Har du bergvärme? Säg att du har 15.000 I värmekostnad, ett grovt överslag, dra av 3 för varmvatten, resten fördelas på ventilation, fasad, fönster, tak och källare. Säg att fasaden står för en fjärdedel, du försämrar den så kostnaden dubblas... Så blir din kostnad 18 istället för 15.
 
Är du helt 100 på den ekvationen?
När jag renoveringar tänker jag inte bara estetiskt utan måste även tänka praktiskt.
Bara för att huset är ifrån början på 1900-talet behöver inte det vara samma inomhusmiljö.
Jag har fjärrvärme indraget men fortfarande oljefyllda elradiatorer på övervåningen. Detta ska bytas ut genom att gå med värmerör i taket på undervåningen. Har nu 270 i takhöjd, kommer dölja rören genom att sänka taket. Tyvärr får takhöjden lida för att skapa ett bättre alterntiv för uppvärmning. Samma sak med fasaden.
Förutsatt att det inte finns någonting mindre med samma isolerförmåga ;)
 
Går ju att isolera på insidan också. Men man får se upp med att man flyttar in den kalla zonen längre in i väggen.
 
M MagHam skrev:
Går ju att isolera på insidan också. Men man får se upp med att man flyttar in den kalla zonen längre in i väggen.
Det känns ganska uteslutet att isolera insidan, just på grund av att du flyttar kylan närmre inomhusmiljön. Syftet är att förbättra ;)
 
Det var mest ett tankeexperiment. Det är värt räkna på tycker jag. Finns en snurra på (tror jag) energimyndigheten man kan leka med... Framförallt kanske du kan gå ned i isolertjocklek utan förlora alltför mycket... Kan du inte hitta en annan lösning dra rören än att sänka taket? Vi har synliga stigarrör på ett par ställen sen går rören på övervåningen från dessa, synligt. I köket reglade jag på (isolerade) 45 så jag kunde dra rören dolt och flytta elcentral från överplan till källare...
 
Inte så vitt jag kan se det, utanpåliggande rör har jag uteslutit då det skapar på tok för mycket jobb. Jag kommer sänka taket med ca 70mm :)

Ska aboslut räkna på isolervärdet om jag kan minska!
Tankar om hur foder bör se ut utvändigt kring dörrar och fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.