Ska genomföra ett större jobb på utsidan av huset där nuvarande fjällpanel i uselt skick byts mot en lockpanel. När detta ändå görs tilläggsisoleras huset med 70mm isolering och samtliga fönster utom ett byts. Ett fönster bytte vi när badrummet renoverades.

Jobbet tänkte jag leja bort, men fönster köper jag antagligen in själv (PVC-fönster).

Jag undrar följande:

1. Ska tilläggsisolering och panelbyte genomföras innan fönstren byts ut? Eller hur går jag tillväga?

2. Ska fönstren sitta i inner- eller ytterkant på nya panelen? Eller är det snarare så att de ska centreras?

3. Någon som har erfarenhet av att renskrapa och sprutlackera fönsterbläck? Jag hoppas kunna återanvända de som sitter på plats nu.

Tack på förhand.

PS. Om någon har rekommendationer på hantverkare i Skaraborg tar jag tacksamt emot tips!
 
Nu är inte jag någon fackman inom området men jag skulle utan tvekan säga att byt fönsterna INNAN fasaden.
 
2.Själv tycker jag att fönstret blir snyggast jämns med fasad ...
Så då blir det lättare med varianten fasad först sen fönster (utflytt )-byte...

Mvh
 
Roggert skrev:
1. Ska tilläggsisolering och panelbyte genomföras innan fönstren byts ut? Eller hur går jag tillväga?
Ja, det är lättast att tilläggsisolera och byta panelen först.

Roggert skrev:
2. Ska fönstren sitta i inner- eller ytterkant på nya panelen? Eller är det snarare så att de ska centreras?
I liv med bottenbrädan på panelen, då hamnar lockbrädan i samma nivå som foderna.

Roggert skrev:
3. Någon som har erfarenhet av att renskrapa och sprutlackera fönsterbläck? Jag hoppas kunna återanvända de som sitter på plats nu.
Är de inte rostangripna borde det funka. Själv satte jag nya bleck eftersom det var en sån liten kostnad. Vissa plåtdetaljer har jag renskrapat och penslat med Hammarlack. Ser faktiskt sprutlackerat ut. ;)
 
Tackar för svaren. Då ska jag bara hitta en hantverkare som hinner sätta panelen innan semestern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.