Hej!
Vi har ett litet hus i Mälardalen från 1930 på 115kvm i 1,5 plan där vi bor permanent. Huset är byggt med reglar och liggande panel och tunt isolerat med nersjunken torv i väggar och golv. Fasaden (stående panel och lockläkt) är bara decimetern tjock och fönstren är enkelglas med lösa innerbågar. Tanken nu är att vi ska tilläggsisolera utvändigt och flytta ut fönstren samt byta till kopplade med spröjs i samma stil (totalt 10 fönster). Nu till min fråga, var ligger priset för att revertera/lägga puts jämfört med att isolera och sätta ny panel? Vad finns det för fördelar/nackdelar ur ett energiperspektiv? Kostnad för fönster?

PS Huset är idag målat med röd slamfärg och ganska väderutsatt så vi behöver måla om vart 3-5 år på vissa sidor, vilket är en annan anledning till att byta åtminstone färgtypen till linoljefärg istället, så att vi slipper måla om så ofta. Men om vi väljer puts så blir det silikatfärg tänker jag.
 
Skall man putsa ett trähus blir det kalkbruk på snedbrädning på 1920-talsvis. Moderna putsfasader på bergull fungerar inte. Har du läst om enstegstätade putsfasader?

En helt vanlig locklistpanel är det hållbaraste som finns. Se bara till att bräderna är vända med toppen nedåt och kärnsidan utåt och att ribborna är spikade med en fyratumsspik mitt i springan mellan bräderna så bräderna kan röra sig.

I ditt fall skulle jag fundera på att riva bort bräderna och tilläggsisolera 5-7,5 cm med någon träfiberbaserad isolering och så spika en träfiberbaserad vindskyddsskiva på det och så ny brädslåning. Fönstren skulle jag inte byta om de är i renoverbart skick. Moderna fönster har så kort livslängd att de aldrig hinner tjäna in inköpskostnaden innan de har tjänat ut och måste bytas igen. Om gamla fönstren är någotsånär friska skulle jag helt enkelt förse innerbågarna med gångjärn och tätningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skall man putsa ett trähus blir det kalkbruk på snedbrädning på 1920-talsvis. Moderna putsfasader på bergull fungerar inte. Har du läst om enstegstätade putsfasader?

En helt vanlig locklistpanel är det hållbaraste som finns. Se bara till att bräderna är vända med toppen nedåt och kärnsidan utåt och att ribborna är spikade med en fyratumsspik mitt i springan mellan bräderna så bräderna kan röra sig.

I ditt fall skulle jag fundera på att riva bort bräderna och tilläggsisolera 5-7,5 cm med någon träfiberbaserad isolering och så spika en träfiberbaserad vindskyddsskiva på det och så ny brädslåning. Fönstren skulle jag inte byta om de är i renoverbart skick. Moderna fönster har så kort livslängd att de aldrig hinner tjäna in inköpskostnaden innan de har tjänat ut och måste bytas igen. Om gamla fönstren är någotsånär friska skulle jag helt enkelt förse innerbågarna med gångjärn och tätningar.
Tack för svar! Jag är helt med på fönstertänket i princip, men saken är att vi också vill ha lite större fönster (3-lufts istället för 2-lufts) samt kunna öppna och vädra enkelt även höst, vinter och vår. Jag växte upp i ett äldre hus från 1907 där det var kopplade originalfönster så det behöver ju inte vara oortodoxt;) Men så klart viktigt att de tillverkas hantverksmässigt med kärnvirke etc! (Förövrigt därifrån inspirationen till revertering kommer - det var ursprungligen träpanel men putsades på 1930-talet)

Tack för info om snedbrädning - det hade jag ingen koll på! Vet du något om prisbild för det arbetet inkl puts jämfört med ny panel & linoljefärg?
 
Fridens liljor Fridens liljor skrev:
Tack för svar! Jag är helt med på fönstertänket i princip, men saken är att vi också vill ha lite större fönster (3-lufts istället för 2-lufts) samt kunna öppna och vädra enkelt även höst, vinter och vår. Jag växte upp i ett äldre hus från 1907 där det var kopplade originalfönster så det behöver ju inte vara oortodoxt;) Men så klart viktigt att de tillverkas hantverksmässigt med kärnvirke etc! (Förövrigt därifrån inspirationen till revertering kommer - det var ursprungligen träpanel men putsades på 1930-talet)

Tack för info om snedbrädning - det hade jag ingen koll på! Vet du något om prisbild för det arbetet inkl puts jämfört med ny panel & linoljefärg?
Prisbild svindyr. Jag gjorde det en gång.
 
Vilket av dem menar du - puts eller ny panel?
 
N
Ska man tilläggsisolera och putsa kör man det systemet (tjockputs), men inte med kalkbruk.
Men kostar nog dubbelt så mycket som trä.
 
Gammaldags kalkputs kräver mycket arbetstid och blir svindyr. Sprutar man modern cementbaserad puts på ett trähus från den tiden där fukten vandrar utåt genom väggarna utan fuktspärrar då kommer det att bli kondens och röta bakom putsen.
En kamrat hade gjort det misstaget. Efter 10 eller 15 år blev vi tvungna att riva upp väggarna och byta allt trävirke nedanför fönstren. Bokstavligen allt. Stommen också. Vi bytte syll och skarvade alla stolpar och skarvade snedbrädningen och satte i ny isolering. På en vägg i gången runt hela huset.
 
  • Gilla
Fridens liljor
  • Laddar…
N
Ja, men frågan gällde ju tilläggsisolering. Och då är kalkbruk inte ett alternativ, kan dock gå på topp.
Det där med fuktspärrar etc går ju såklart att lösa vid behov.
Vet inte vad fönster kostar och kan inte säga vad fasaden kostar heller, men gissar att puts blir dubbelt så dyrt men håller 3 ggr längre. Kör du puts bör du använda webers system och webers silikatfärg, eller kalkfärg.
 
  • Gilla
Fridens liljor
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Gammaldags kalkputs kräver mycket arbetstid och blir svindyr. Sprutar man modern cementbaserad puts på ett trähus från den tiden där fukten vandrar utåt genom väggarna utan fuktspärrar då kommer det att bli kondens och röta bakom putsen.
En kamrat hade gjort det misstaget. Efter 10 eller 15 år blev vi tvungna att riva upp väggarna och byta allt trävirke nedanför fönstren. Bokstavligen allt. Stommen också. Vi bytte syll och skarvade alla stolpar och skarvade snedbrädningen och satte i ny isolering. På en vägg i gången runt hela huset.
Inte bra! Tack för viktig input, där vill vi inte hamna...
 
N neo11 skrev:
Ja, men frågan gällde ju tilläggsisolering. Och då är kalkbruk inte ett alternativ, kan dock gå på topp.
Det där med fuktspärrar etc går ju såklart att lösa vid behov.
Vet inte vad fönster kostar och kan inte säga vad fasaden kostar heller, men gissar att puts blir dubbelt så dyrt men håller 3 ggr längre. Kör du puts bör du använda webers system och webers silikatfärg, eller kalkfärg.
Ok tack för info! Din invändning mot Heimlaga var alltså att inte putsa direkt på träet utan på tilläggsisoleringen (med korrekt underarbete)?
 
N neo11 skrev:
Ja skrota väggarna.
sen [länk]
sen [länk]
sen [länk]
sen [länk]
sen [länk]
Det där låter misstänkt likt enstegstätat putsfasad på stenull. En lösning som vi vet inte fungerar och som svenska domstolar bedömer vara medvetet byggfel.
 
N
Du får nog utveckla, är ett fungerande system. Jobbar med det och aldrig hört talas om det du nämner.
 
Även om du får måla om vart 3:e till 5:e år så sparar du tid på att ha slamfärg. Enklare och snabbare färg finns inte. Jämför vad skrapning och måla med flera lager färg tar för tid. Jämför även literpriset på färgen. Jämför kostnad och tid för byte till ev putsfasad. Är inte fönstren i katastrofskick så behåll de. Även det blir klart billigast i längden.
Även utseendet på huset vinner på gamla orginalstilen.
Håller själv på med ett flerårs projekt att renskrapa en fasad som tidigare varit målad med 2 lager linoljefärg oljefärg och oljealydfärg.
Det är ett minst sagt tidskrävande jobb.
Måla slamfärg, är det roliga jobbet.
Varför byter jag bara inte fasadbrädorna?
Jo de är säkert 100år och stenhårda och alla har olika bredd vilket inte nya har. Nya industrisågade plank gör att huset ser nyrenoverat ut.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.