Har en 70-talshus som fasaden sett sina bästa dagar. Bytte fönster i höstas och tyckte väggkonstruktionen var skum. Kollade med bägge grannarna som har samma tillverkare och hus och dom har samma uppbyggnad. Huset har megitegel kortsidor och mexi upp till underkant fönster på långsidor, resten panel.

inifrån på huset: gips > spånskiva > plast > isolering > någon form av board > ~1cm cellplast > panel. Panelen och cellplasten ligger direkt mot boarden, ingen luftspalt.

inifrån ekonomidel: gips > spån > isolering > board > panel. Även här ligger panelen dikt.

Ytterkanterna avslutas ca 2cm från mexiteglet och ett foder på det. Blir små lufthål mellan varje fog.


Hur hade ni gjort?

1. Spika läkt mot befintlig panel för luftspalt och sen en ny panel

2. Bryta bort den befintliga panelen, läkta, panel. Jag antar att boarden bakom kommer ta stryk då panelen är dikt så den måste säkert kapas jäms med mexiteglet i underkant fönster. Vad ska man ersätta den med? Vanligt vindskydd eller en ny board? Isf vad för board?

I ytterhörnen, hade ni kapat ur för teglet i panelen så man slipper ha ett foder (kommer bli liggande panel) eller kört på samma koncept som är? Bakom mexiteglet är det ingen luftspalt heller, någon form av mineralisolering direkt mot. Är det kanske någon form av luftning?
 
Att bygga fasad utan luftspalt var vedertaget byggnadssätt på den tiden.
Har du haft några negativa följder av detta byggnadssätt?
 
Hur sitter panelen fast om det inte finns någon luftspalt (spikläkt)?
 
S
I reglarna såklart. Spkläkten är ju bara distanser i princip.
 
Jag hade satt spikläkt direkt i den gamla panelen. Då får du en luftspalt och ett skydd mot slagregnet samtidigt som du spar massa arbete.
 
KnockOnWood skrev:
Att bygga fasad utan luftspalt var vedertaget byggnadssätt på den tiden.
Har du haft några negativa följder av detta byggnadssätt?
Inte vad jag vet. Det man kan se är att boarden har längst ytterkanterna av väggen tagit lite stryk då den är mer blottad. Färgen på boarden är matt och flammig typ. När jag bytte fönster så var boarden och frigoliten kortare än panelen så där kom man inte åt att se. Reglarna i öppningarna för fönster såg ut som nya.
Men för att vara på den säkra sidan kanske ett argument för att riva panelen är för att komma åt att inspektera och säkerhetsställa att allt ser bra ut?

Jag hade satt spikläkt direkt i den gamla panelen. Då får du en luftspalt och ett skydd mot slagregnet samtidigt som du spar massa arbete.
Jag räds inte arbete. Människan är ju lat av naturen iofs, men jag har kommit fram till att göra saker rätt första gången är i slutändan mest tidsbesparande :) Men om det är OK att spika läkt och panel mot den gamla är det ju det givna alternativet.
 
Mitt hus är från 57 och består av 70 regelstomme helt utan luftspalt från början. Någon gång 70talet satt de på en halvstens mexifasad som fick någon cm luftspalt till gamla panelen. Nu har södersidan frostsprängt duktigt och jag går i tankarna att riva skiten och ersätta med träpanel. Kommer i så fall slå upp den direkt på den gamla panelen om jag inte ser några direkta fuktproblem. Enda problemet jag ser är att man kan få trixa lite för att få det att liva med redten av huset. Om man som jag enbart tänker ge sig på del av huset.

Jag räds inte heller arbete, men med tre barn under 4år så är det tid som saknas.
 
Steinmeister skrev:
Mitt hus är från 57 och består av 70 regelstomme helt utan luftspalt från början. Någon gång 70talet satt de på en halvstens mexifasad som fick någon cm luftspalt till gamla panelen. Nu har södersidan frostsprängt duktigt och jag går i tankarna att riva skiten och ersätta med träpanel. Kommer i så fall slå upp den direkt på den gamla panelen om jag inte ser några direkta fuktproblem. Enda problemet jag ser är att man kan få trixa lite för att få det att liva med redten av huset. Om man som jag enbart tänker ge sig på del av huset.

Jag räds inte heller arbete, men med tre barn under 4år så är det tid som saknas.
Hur går du tillväga för att kontrollera att du inte har fuktproblem utan att plocka bort panelen? Borrar du mindre hål och mäter med någon fuktmätare? Eller bara okulärt för att upptäcka ruttna bräder etc?
 
Nu har jag inte kommit så långt att jag faktiskt gjort något alls mer än att konstatera att mexifasaden ser rätt trött ut. Men skulle jag göra något hade jag nog luktat, känt, tittat och eventuellt satt dosfräsen i väggen på ett par utvalda ställen.

Jag tror inte det kan skada att ha ett utvändigt skal till på huset så länge det inte består av plast eller annat tätt material.
 
Låter ju sunt. Det skyddar ju onekligen bättre om det skulle leta sig in regn genom den nya fasaden.

Någonstans gnager det ändå när jag går i tankarna att bara läkta och sätta panel över den gamla att det är i dagens ögon sett en felaktig konstruktion. Är ju svårt att konstatera med din nämnda metod att utesluta fukt helt. Kan det komma in fukt genom den nya fasaden kan det det via den gamla också...som inte är luftad :) Då var vi tillbaka till det här med göra rätt från början :banghead:

Finns det någonannan som tänker lite som jag eller är jag bara omständig?
 
Redigerat:
Men om du väljer att se din orginalpanel som en utegipsskiva då. Blir det lättare att köpa tanken då? jag låter dig självklart göra som du vill men man skall inte krångla till det i onödan heller.
 
Absolut! Tack och bock Steinmeister!

Jag jobbade som elektriker i 10 år innan jag bytte bransch och har fortfarande kontakt med gamla kollegor. Så jag for förbi med en bullpåse vid ett av deras byggen och frågade snickarna där i fikaboden. Dom sa samma sak som dig. Ge fan i den gamla panelen om den ser bra ut och smacka upp den nya med luftspalt. Så nu kör jag på detta! :)
 
  • Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.