Jag önskar tipps och råd: tilläggsisolera gammalt hus:

Jag lyfter denna fråga separat även om den även om en variant återfinns under "miljö & hälsa".


Jag önskar tipps och råd inför ett kommande fasadbyte:
Mitt hus, där mer än hälften av huset är från 1924, ska byggas ut samtidigt som jag ska tilläggsisolera och byta fasad. Nuvarande fasad är av något så ovanligt och fult som hängtegel. Självklart ska nämnda rivas ner till fördel för en vacker traditionell träfasad. Samtidigt så ska jag passa på att tilläggsisolera väggen utifrån.

Jag skulle nu önska era synpunkter gällande konstruktionen, detta med tanke på husets grundstomme (äldre del).

Idag ser det ut som så här:

Utifrån och in...
1. Hängtegel (1974)
2. Vindpapp (1974)
3. Spåntad träfasad (1924)
4. 2 tums liggande plankvägg.(1924)
5. vissa delar Isolering (vass blandad med kalkbruk) (1924)
5. Andra delar Glasfiberisolering 40mm (1974)
6. spånskiva (1924)
7. Gips (2013)


(märk att ingen diffusionsspärr finns i nuvarande konstruktion)

Min plan nu är att konstruera utifrån följande:

Än en gång utifrån och in...
1. Träfasad, (nytt)
2. Bärläkt/luftspalt (nytt)
3. Vindskydd, ex. ISOVER. (nytt)
4.70mm träregelstomme + isolering exempel ISOVER. (nytt)
5. Äldre fasad (1924)
6. 2 tums liggande plankvägg (1924)
7. OSB-skiva, (jämnar ut regelväggen samtidigt som jag river ner isolering av typen vass och kalkbruk)
8. Diffusionsspärr
9. Gipps


Hur tycker ni att skikten låter, är det risk att jag skadar huset om jag slänger upp en diffusionsspärr?
 
Hej, rent konstruktionsmässigt ser det helt riktigt ut,vet inte men ibland eller ofta finns en läkt även bakom den ga fasaden, bästa resultatet tycker jag det blir om du river ända till plankväggen och utnyttjar platsen för lite extra isolering,tex korslagda 45x45 kanske du får till även 70+45. Det beror ju på hur mycket man vill ha det färdiga resultatet utanför sockeln .
 
Glömde plastfrågan,om det inte blir mer isolering funkar det utan,men det är bara en fördel att montera en, och det skadar inte huset.
 
Tack för ditt svar, jag ska undersöka det där med att utnyttja allt utrymme för isolering :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.